WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

SketchUp tutorial: een tafel tekenen in 30 minuten

In deze tutorial leer je enkele basisbegrippen van SketchUp en tonen we je hoe je binnen 30 minuten een realistische tafel uittekent.

Ik hoop dat je gisteren de tijd hebt genomen om onze Nederlandstalige introductie video tutorials te bekijken om de basis functies van SketchUp te leren gebruiken. Heb je dat nog niet gedaan, best dat je deze videos eerst bekijkt!

Voor we van start gaan, er zijn verschillen tussen bepaalde vensters in wat je zal zien in de video tutorials en mogelijk tussen de versie die jij gebruikt. En eveneens de verschillen tussen mac en window. Kijk eerst deze video om deze verschillen te herkennen!

Bekijk hieronder de volledige video tutorial.

 

Als je SketchUp voor de eerste keer opstart, moet je een template kiezen. Het is belangrijk dat je de juiste template kiest! Wij werken in deze tutorials altijd met de ‘simple template’, met als meeteenheid meter. Als je de juiste template geselecteerd hebt, klik je op ‘Start using SketchUp’ om te beginnen tekenen.

Steven, het mannetje dat op je lege tekenblad verschijnt, mag je meteen verwijderen. Nu ben je helemaal klaar om aan de tafelset te beginnen! We raden je aan om een muis met een scrollwiel te gebruiken: zo kan je makkelijk in- en uitzoomen, en het scrollwiel zelf functioneert in SketchUp ook als knop om naar ‘Orbit-mode’ om te schakelen.

 

1. Het basic frame

Begin met het tekenen van een rechthoek (met de Rectangle tool). Begin daarbij vanuit het nulpunt van de assen. Door met je muis te slepen kan je de afmetingen van je rechthoek bepalen. Om je rechthoek zo precies mogelijk te tekenen, kan je rechtsonder in de ‘Dimensions’ infobox ook manueel afmetingen invoeren. We willen een rechthoek van 5 cm op 5 cm: typ daarvoor 0.05m;0.05m.

Om deze rechthoek in 2D nu om te zetten naar een tafelpoot in 3D, gebruik je de Push/Pull tool. De tafel is 90 cm hoog en het houten tafelblad 5 cm dik; je hebt dus een tafelpoot van 85 cm hoog nodig.

Van deze eerste tafelpoot teken je een horizontale balk die twee poten met elkaar zal verbinden. Teken hiervoor opnieuw een rechthoek van 5cm op 5 cm, maar deze keer aan de bovenkant van de tafelpoot. Aangezien de totale breedte van de tafel 1m is en je aan beide kanten poten van 5 cm hebt, maak je deze balk met de Push/Pull tool 90 cm lang.

Om nu snel een nieuwe tafelpoot te tekenen, houd je op Mac de option-toets ingedrukt (op Windows de ctrl-toets), en klik je op de dwarsbalk. Zo creëer je een nieuw volume dat je ook weer 5 cm breed en 85 cm lang kan maken met de Push/Pull tool.

Zo, het eerste onderdeel van de tafel is klaar! Als je alle balken nu nog tot één geheel wil doen samensmelten, dan kan je de lijnen op het model verwijderen door ze te selecteren en op de ‘delete’ toets te drukken. Vervolgens klik je drie keer op het object om het volledig te selecteren, en kies je via de rechtermuisknop de optie ‘Make Group’. Alle balken worden door SketchUp nu als 1 object gedefinieerd.

Aan de andere kant van de tafel heb je natuurlijk ook twee poten nodig. Die moet je niet helemaal opnieuw tekenen: je kunt de tafelpoten die je al getekend hebt gewoon kopiëren. In SketchUp gebruik je daarvoor best niet de gewone copy/paste sneltoetsen; een betere optie is je object dupliceren. Dat doe je met de Move tool. Als je die geactiveerd hebt, hou je op Mac de option-toets en op Windows de ctrl-toets ingedrukt en klik je op een van de onderste hoekpunten van je tafelpoten. Vervolgens kan je een duplicaat van je object plaatsen waar je wil. Onze tafel wordt 2 m lang; aangezien de poot zelf 5 cm breed is, plaats je de gedupliceerde poten op 1.95 m afstand van de originele poten.

Om alle poten nu met elkaar te verbinden, moet je nog dwarsliggers tekenen. Daarvoor teken je opnieuw een rechthoek van 5 cm op 5 cm en plaats je die tussen de poten. Selecteer de dwarsligger en definieer hem als een groep (Make Group). Dupliceer de dwarsligger vervolgens om ook de andere poten met elkaar te verbinden. Het basisframe van de tafel is nu klaar, maar om ze extra stevig te maken kan je nog een extra dwarsbalk in het midden toevoegen. Neem daarvoor de potloodtool en zoek het middenpunt van een van de dwarsliggers (SketchUp geef het midden duidelijk aan). Teken een lijn van 2.5 cm aan beide kanten van het middenpunt en maak de rechthoek op de dwarsligger vervolgens compleet. Creëer met de Push/Pull tool vanuit deze rechthoek een dwarsbalk naar de andere dwarsligger. Verwijder overtollige lijnen en definieer de balk als object. Met de paint bucket kan je het basic frame nu nog wat kleur geven. Via het dropdown menu krijg je toegang tot de basisbibliotheek materialen. We kiezen metal, en vervolgens een kleur die op aluminium lijkt. Klik dan op de objecten om ze in te kleuren.

2.  Houten latten van het tafelblad

Nu het basic frame af is, kan je de houten latten die het tafelbad vormen creëren. Daarvoor gebruik je Rotated Rectangle. Je kan natuurlijk ook de normale Rectangle tool gebruiken, maar die is eerder geschikt om op het grondvlak van SketchUp te tekenen, en niet op een opstaand vlak.

Als je de Rotated Rectangle activeert, krijg je een gradenboog te zien. Plaats die in het blauwe vlak en zet hem vast met een linkermuisklik. Je hebt 5 planken met een voeg nodig: neem als breedte dus iets minder dan 20 cm, bv. 19 cm. Met een tweede klik bevestig je de afstand. Nu kan je een rechthoek tekenen onder een bepaalde hoek. Teken een rechthoek onder een hoek van 90°, 5 cm hoog: dat wordt het grondvlak van je planken.

Wil je de planken er nog wat fraaier doen uitzien, dan kan je de hoeken van de tafel afronden. Dat doe je met de Arc tool. Teken een boog op de hoek van de rechthoek die je wilt afronden (als de boog magenta kleurt, dan heb je aan beide zijden precies evenveel afgerond). Dubbelklik, en de hoek wordt getrimd en afgerond. Doe nu hetzelfde aan de andere kant.

Gebruik Push/Pull om de rechthoek om te zetten naar een lat in 3D. Let op: je kan de lijnen op de lat hier niet gewoon met de delete-knop verwijderen! Je kan ze wel verbergen (via rechtermuisknop – Hide). Definieer daarna de hele plank ook weer als 1 object (via Make Group). Je kan vervolgens ook kiezen uit welk materiaal de plank bestaat. Klik daarvoor op een materiaal uit de bibliotheek. Wij kiezen hier voor hout.

Je hebt nu 1 van de 5 planken gemaakt: de andere kan je ook weer gewoon via Move Copy dupliceren. Dupliceer eerst de plank die helemaal aan de andere kant van de tafel komt; de planken die daartussen moeten komen legt SketchUp automatisch als je rechtsonder in de Measurements infobox 4/ typt.

3. Bankjes

Het tafelblad is klaar, maar je hebt natuurlijk nog stoeltjes nodig. Daarvoor kan je aparte bankjes met een hoogte van 45 cm en een breedte en lengte van 50 cm maken. Gebruik hiervoor opnieuw de Rectangle tool en Push Pull om een poot met een grondvlak van 5 cm op 5 cm en een hoogte van 40 cm te tekenen (ook hier komen weer plankjes van 5 cm op, dus de totale hoogte van het bankje is 45 cm). Teken vervolgens een horizontale balk om de twee voorste poten met elkaar te verbinden. Dat kan op dezelfde manier als bij de tafel (waarbij je aan elke kant 5 cm aftrekt voor de poten), maar je kan de horizontale balk ook meteen 45 cm lang maken, en dan aan het uiteinde van de balk aan de onderkant de nieuwe poot tekenen. Die poot zal dan slechts 35 cm hoog zijn.

Je kan het bankje ook een mooi naadloos design meegeven. Dupliceer daarvoor eerst de voorste poten (afstand 45 cm, aangezien de poten 5 cm lang zijn). Verbind de voorste achterste poten met een nieuwe dwarsbalk, net als bij de tafel. Als je de alternatieve methode hebt gebruikt om de voorste poten te tekenen, kan je de dwarsbalk wel niet gewoon dupliceren: je zal die dus twee keer moeten tekenen. Als je de dwarsbalken hebt getekend, kan je alle naden verwijderen om tot een naadloos frame te komen. Definieer vervolgens het hele frame als 1 object.

Daarna verander je het materiaal van het frame, net zoals het frame van de tafel, in het aluminiummetaal. Tip: als je bij de materialen op het huisicoontje klikt, dan krijg je de materialen te zien die op dit moment in gebruik zijn.

Ook nu heb je latjes nodig voor het bankje. Dat doe je net als bij de tafel via de Rectangle Rotated tool. Gebruik daarvoor iets grotere latjes van 9 cm breed en 4 cm hoog. Rond de hoeken aan beide kanten ook weer af met de Arc tool. Vervolledig de lat met de Push/Pull tool, en verberg overtollige lijnen met ‘Hide’. Definieer het latje als 1 object en verander het materiaal naar hout. Dupliceer de latjes zoals bij de tafel (eerst het buitenste latje, en vervolgens 4/ typen in de Dimensions infobox).

Selecteer nu alle onderdelen van je bankje. Dat gaat het makkelijkst via drag selection (in plaats van drie keer klikken). Hou daarvoor de linkermuisknop ingedrukt en sleep de rechthoek die verschijnt over het hele bankje. Aangezien het bankje meer dan eens voorkomt in de tekening, maak je er best een Component van (via de rechtermuisknop). Geef de Component een naam en klik op “Create”. Het bankje is nu onderdeel van de bibliotheek: als je in het dropdown menu Window eerst op ‘Components’ en dan op het huisicoontje klikt, dan zie je de componenten die in het huidige project in de bibliotheek zitten. Die kan je aanklikken en naar je tekening slepen.

Je kan het bankje natuurlijk ook gewoon dupliceren zoals je de vorige objecten gedupliceerd hebt, via Move/Copy. Zet eerst drie bankjes aan één kant van de tafel. Als je de Shifttoets ingedrukt houdt, kan je die vervolgens allemaal tegelijk selecteren en kopiëren naar de andere kant.

4. Klaar!

Gefeliciteerd! In minder dan 30 minuten heb je je eerste meubel in SketchUp uitgetekend. Vergeet zeker je project niet op te slaan. Ik hoop dat je deze tutorial leerrijk vond en dat je enthousiast bent over SketchUp, want morgen komt de tweede tutorial er al aan. In die tutorial zullen we samen een keuken uittekenen.

Ga Direct Aan de Slag Met SketchUp Pro

Wil je direct van start met SketchUp Pro, bij ons kan je als eerste en enige verkoper in de Benelux direct aan de slag, 24u per dag, 7 op 7. Je ontvangt je licentie informatie direct nadat de aankoop betaald is.

Neem een kickstart en volg een cursus

Wil je geen tijd verliezen met SketchUp en onmiddellijk aan de slag gaan? Volg dan zeker onze SketchUp 2 Daagse cursus. Hier zal je ontdekken hoe je SketchUp optimaal en snel kan gaan inzetten om zo je 3D modellen correct op te bouwen.

Ben je student, docent of school?

Voor studenten en docenten zijn er specifieke licenties verkrijgbaar. Op die manier kunnen studenten de mogelijkheden van SketchUp Pro in hun opleiding leren kennen.