Waarom Rendert SU Podium mijn foto niet?
Telefoon: +32 477 / 72.98.97 - E-mail: info@see3d.be

Waarom Rendert SU Podium mijn foto niet?

Dinsdag 1/7 organiseerde we onze eerste online SketchUp “vraag en antwoord sessie”. Hier kreeg ik de vraag van Xavier ” Waarom Rendert SU Podium mijn foto niet?”.

In deze video laten we zien hoe je dat kan oplossen EN tonen we nog enkele handige tips voor elke SketchUp gebruiker. Dus  OOK interessant voor iedere Sketchup gebruiker!

Video aan het laden...

Je wilt je model binnen SketchUp gaan  aankleden maar je wilt wel je eigen texturen gebruiken. Zeker als het hier over een logo gaat.

su podium render texture

Dit is absoluut mogelijk met SketchUp via File>Import. Selecteer de afbeelding die je wenst en importeer deze afbeelding. Je afbeelding zal in SketchUp te zien zijn op een vlak dat je kan verplaatsen en waar je ook een grootte aan kan geven.

Tot zover lijkt alles oké, maar als je  SU Podium gebruiker bent, wil je daarna natuurlijk ook gaan renderen. Tot je verbazing is die afbeelding helemaal niet te zien… Dit is een bug in SU Podium en het is dus zeker niet jouw fout..

Maar hoe los je dat op? Heel eenvoudig, je selecteert het vlak met de afbeelding op, doe een rechter muisklik “explode”. Nadien doe je direct terug een rechter muisklik en “ Make Group”.

Als je nu gaat renderen, zal je zien dat de afbeelding wel helemaal juist gerenderd wordt.

Hoe krijg je in SketchUp controle over de mapping van de texture?

Je kan binnen SketchUp bepalen hoe een texture op een vlak zich zal gaan gedragen. Stel, je maakt eerst eigen, nieuw materiaal. Hiervoor kan je ook een texture— afbeelding inladen. Je kan ook de afmetingen van de afbeelding ingeven. Dit is de basis controle over hoe groot het texture getoond zal worden op je vlakken.

Maar dit is niet altijd voldoende, misschien wil je het texture draaien tov het vlak of wil je bijvoorbeeld voegen mooi laten aansluiten aan een rand …

Dit kan je ook binnen SketchUp controleren. Hoe doe je dat? Als je een vlak selecteert en je doet dan een rechter muisklik, heb je de Texture>Position mogelijkheid. Als je deze selecteert, zal je zien dat er een soort 3×3 raster verschijnt waar het texture zich in toont. Hier heb je dan 4 controle opties. De 3 belangrijkste zijn, move – verplaatsen, rotate –  draaien en scale – schalen.  Door deze controlepunten te gaan verplaatsen, zie je ook direct wat het resultaat- effect ervan is op je vlak.

sketchup texture position control

Op deze manier heb je perfect de controle over hoe een texture zich zal gaan gedragen op het vlak.

 

Wil je zelf een vraag komen stellen, reserveer dan een plaatsje op een van onze volgende vraag en antwoord sessies.

Vond je de tips in deze video handig. Mag ik je dan vragen deze te delen of te liken, alvast bedankt!

Wil je nog meer te weten komen over hoe goed te werken met SketchUp, … Schrijf je dan zeker in voor onze volgende gratis online training.  http://bit.ly/GratisSketchUpTraining