WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

Dinsdag 1/7 organiseerden we onze eerste online SketchUp “vraag en antwoord sessie”. Hier kreeg ik de vraag van Frederick ” Als je Follow Me Gebruikt, krijg je dan niet teveel Faces?”.

In deze video laten we zien hoe een object intern wordt opgebouwd als je een “follow me” gebruikt binnen SketchUp. Waar moet je op letten als je niet met een te zwaar model wilt eindigen.

[jwplayer mediaid=”2466″]

 

Follow Me is een zeer eenvoudige en krachtige tool in SketchUp welke je toelaat om zeer complexe  objecten te creëren die in bepaalde dure CAD programma’s gewoon onmogelijk zijn of die veel teveel tijd in beslag zouden nemen om ze te creëren.

Wat je ook moet weten is dat in 3D alles bestaat uit driehoekjes. Elke driehoek neemt geheugen en rekenkracht op, dus hoe meer driehoeken hoe zwaarder het model.

Belangrijk bij 3D modellen is ook dat je steeds een evenwicht moet zoeken tussen hoe gedetailleerd wil je een model en is het nog bewerkbaar…  Dit een ‘strijd’ die steeds zal blijven bestaan, ook al zijn de computers nu vele krachtiger dan 10 jaar geleden. Vandaag de dag is het maken van 3d modellen nog steeds een balansoefening tussen kwaliteit en kwantiteit.

Wanneer je aan de slag gaat met “follow me” is het belangrijk te begrijpen wat de gevolgen hiervan zullen zijn naar de zwaarte van je model. Zeker als zowel je pad als je profiel een rond object zijn.

hoeveel segmenten in sketchup model

Een cirkel of boog is nooit echt rond maar bestaat uit segmenten. Dus het aantal segmenten zal uiteindelijk bepalen hoeveel driehoeken er in een object zullen zitten na een “follow me” operatie.

Vb. Je hebt een boog als pad van 12 segmenten en je hebt als profiel een cirkel van 24 segmenten. Dan kan je 24×12 doen. Dit zal betekenen dat je resultaat een object zal zijn bestaande uit 288 segmenten.

Neem je nu hetzelfde object en je zou eenzelfde pad en vorm nemen, maar met 6 segmenten, dan krijg je 24×6 of 144 segmenten.

Voor kleine projecten maakt dit niet altijd veel uit. Maar als je gaat werken met zeer grote of complexe projecten, kan het best wel nodig zijn om even na te denken over hoe zwaar/gedetailleerd een object kan / mag zijn.

De zwaarte van een object – project heeft niet alleen invloed in SketchUp. Als het doel is om je object ook te gaan renderen, dan moet je er ook aan denken dat hier hetzelfde verhaal speelt.

Meer driehoekjes in je model wil ook zeggen langere render tijden. Tijdens het renderen worden de driehoekjes dan ook meer dan 1x berekent. Dus eigenlijk heeft het hier nog meer invloed dan binnen SketchUp zelf.

Dus ga je starten een groot – complex project – object denk dan eerst aan de hoeveelheid driehoeken die je hier mag – kan voor gebruiken!

Hoe kan je visueel snel beoordelen hoeveel segmenten een object heeft? Wel,  dit kan via View>Hidden Geomerty. Als je dit aanzet, zal je alle vlakjes zien waaruit het object bestaat. Dit zijn de vlakken. Maar als het vlak een rechthoek is, denk er dan aan, dat hierin 2 driehoeken zitten!

hoeveel segmenten in sketchup model

Ben je klaar dan kan je het ook weer deactiveren via View>HIdden Geomerty.