Hoe een gedetailleerde trap uittekenen?

[jwplayer file=”https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sketchuptuts/kennisbank/kennisbank+vraag+hoe+teken+ik+een+trap.mp4″ controls=”true” autostart=”false”]
 
Volledige transcriptie van de video :
Ik had een vraag van Jos en dat ging over het tekenen van een trap denk ik …
Zijn vraag was, hoe teken ik zoiets?
Ik ga ervan uit, dit is een profiel met ronde hoeken. En dit is een T-profiel. Daarbovenop zit de traptrede.
Heb ik dat juist Jos?
Ik zie een handje dus ik ga ervan uit dat het “JA” is.
Er is meer dan één manier waarop je dit kan doen … maar ik ga de eenvoudigste uitleggen of de (en dit klinkt misschien raar), de makkelijkst begrijpbare manier. Maar het is niet de snelste. Maar ik denk dat het belangrijker is om het begrijpbaar te hebben dan het snelste …
Stel, dit wordt mijn profiel. En hier moet je dan afgeronde hoeken hebben.
Hoe doen we dat?
Dat doen we met een ‘arc’ een boog. Ik ga nu absoluut niet naar afmetingen kijken. Maar op het moment dat ik hier die boog zet en ik krijg een magenta boog, dan wilt dat zeggen dat die hoek even lange benen heeft. Als ik dubbel klik, gaat SketchUp dit automatisch wegnemen. Hoe krijg ik nu dezelfde hoek aan de andere kant? Ik gebruik gewoon het referentie systeem. Ik ga naar het beginpunt van de boog en door dit rode lijntje weet ik dat de boog op hetzelfde punt zal beginnen. Als ik er ook weer voor zorg dat die boog magenta is, en ik dubbel klik, dan heb ik die boog. Hetzelfde verhaal aan deze kant. In dit geval krijg ik een groen lijntje omdat ik die referentie gebruik maar als ik hier weer een magenta lijn heb en dubbel klik, hier kan ik terug rood gebruiken, de magenta lijn, dubbel klik, dus dat is de buitenkant van ons profiel. Dan kunnen we met ‘offset’ de dikte van het profiel aangeven.
Als ik dan dit ‘delete’, dan heb ik in ieder geval al mijn metalen profiel van de trap boog.
Die kunnen we ‘push pullen’ naar de lengte die je wilt. Ik ga voor de gemakkelijkheid even 2 meter doen. Het zou nu kunnen zijn dat je zegt, ja maar ik zie hier nu die lijnen … dat kunnen we ook oplossen. Als ik ‘erase’ gebruik of “E” en we zien wat het beste uitkomt … ik doe ‘hide’ dan heb ik dit en doe ik ‘soften’ dan krijg ik dit. ‘Soften’ is de beste oplossing.

Dus ik heb ‘erase’, het gommetje. Dat is niet alleen het uitgommen van lijnen, het heeft ook nog een andere functie. Dus ‘shift’ = hide en ‘ctrl’ op Windows = soften. ‘Ctrl’ op Mac = ‘Alt’.
Dus wat doe ik? Ik selecteer gewoon deze lijnen en daarmee kan ik visueel het hele ding perfect maken. Nog eentje en aan de binnenkant gaan we uiteindelijk net hetzelfde doen. Zo heb ik in ieder geval al een perfect profiel.
Rob, het is een vraag voor Jos maar … Rob antwoordt “prachtig”.
Dit is in ieder geval het profiel. Wat gaan we hiermee doen?
Dit ga ik selecteren dus een trippel klik. Rechter muisklik ‘make group’. En het volgende, voor een trap gaat dit onder een bepaalde hoek staan. Nu moeten we het profiel in de juiste hoek zetten.
Dat kan ik doen met ‘rotate’ of “Q”. Ik heb meer dan één optie. Dat hangt af van waar je wilt meten, vertrekken enz. Maar laat het ons niet te moeilijk maken … ik begin hier gewoon met het middelpunt.

De eerste klik is van waar ik wil roteren, de basis, klik.
En nu zeg ik, ik wil onder 25 graden. Dit is precies een beetje’ steep’, laat ons dan 45 graden nemen.
Dan staat het in ieder geval onder een bepaalde hoek. Maar als ik hier nu een vlak onder leg, dan zien we natuurlijk dat we er nog niet zijn en dat hier onder geslepen zal moeten worden. Op zich ook geen probleem.
Wat ga ik dan doen? Er hier voor zorgen dat dit stukje hier al aansluit.
Als ik dit zo doe, dan ga je zien dat dat meestal niet goed lukt.
Wat doe ik? Ik gebruik het pijltje naar boven, forceer het op blauw en nu kan ik in ieder geval het profiel, het laagste of het hoogste stukje van het profiel, al gelijk zetten met de grond. En de volgende stap is dan de ‘move’ te doen tot aan deze rand.
Wat willen we altijd doen? Het referentiesysteem in ons voordeel gebruiken. dus als ik terug ga en ik probeer hier iets te doen, wel, dat lukt wel maar nu ben ik ook niet meer zeker dat het hier net op die hoeken uitkomt. Dus eigenlijk is het beter om het dan in 2 stappen te doen.
En hoe deed ik dat? Ik selecteer het pijltje naar boven, zet het eerst op het vlak, en in een 2de ‘move’ doe ik het op de groene as. Zodat het altijd perfect blijft staan.
Natuurlijk zitten we hier nog met een stuk dat er niet bijhoort, of niet moet zijn.
Hoe kan ik dat oplossen? Er is meer dan één manier maar eigenlijk is het uiteindelijk het makkelijkste om te gaan werken met ‘solid tools’.

Solid tools vind je onder toolbars. Dus op Windows doe je of rechter muisklik ‘menu’ of je doet ‘view’ ‘toolbars’ en voegt het hierbij. En op Mac heb je onder het ‘view’ menu hier ergens een item ‘solid tools’.
Wat heb ik nodig om met ‘solid tools’ te werken? Eerst en vooral, waarom heb ik van dit profiel een groep gemaakt? Om te zorgen dat het een ‘solid’ is. ‘Solid’ wil zeggen, het is een volume. Waar kan ik dat ook nog zien? Omdat hier nu ‘volume’ staat. Dus het volume van het materiaal.
Wat zou ik kunnen doen? Er is meer dan één oplossing. Ik ga van mijn vloer ook een groep maken. Die ga ik nu kopiëren. Wat ga ik dan doen? Op de kopie van de vloer dubbelklikken zodat ik die selecteer en ‘push pull’ naar beneden. Wat ga ik voor de veiligheid nog doen? Dit iets naar hier brengen.
Want wat ga ik doen? Dit blok gebruiken als snijvorm voor mijn profiel.
Een van de functies in ‘solid tools’ is ‘subtract’.
Wat ga ik doen? Dit volume verminderen van dit volume. En dit is het resultaat.
Wat heb ik nu? Een perfect aangesneden profiel dat zou passen op een andere plaat die er kan tegen gelast worden of rechtstreeks op de vloer … maar dit is deel één bij wijze van spreken.

Dit moet waarschijnlijk tegen een vloer aangewerkt worden. Dus dit moet ook aangesneden worden. Wat ga ik nu doen? Een simpel volume tekenen en we zorgen er altijd voor dat dit groter is dan wat we nodig hebben. Zodat we er zeker van zijn dat alles weggesneden zal worden. Wat is belangrijk? Dat het ook weer een groep is. En dit ga ik dan net zo plaatsen, voila.
Hetzelfde verhaal, dit is mijn snijvolume ‘subtract’ aan het profiel. Dan is mijn profiel aan de 2 kanten perfect aangewerkt.

Dus Jos, dat is dan stap 1 of deel 1.
Ben je hiermee mee?
Ik zie een handje van Jos dus ik ga ervan uit dat dat een ‘ja’ is.
We hebben dit ‘T-profiel’. Eigenlijk net hetzelfde verhaal. Wat ga ik doen? Het is een beetje een force “T” maar het gaat hier weer om het principe. Dit ga ik ‘push pullen’. Wat ga ik daarmee ‘push pullen’? Hier is het schuin aangeslepen en hier ook … dus eigenlijk ga ik gewoon de lengte die ik zou hebben, zonder eraan te snijden gebruiken. Zoiets, voila.
Weer selecteren, trippel klik en ‘make group’. Dit gaan we weer moeten draaien.
Dus ‘rotate” = “Q”, voila.
Dit gaan we dan plaatsen waar het thuis hoort. Wat willen we? Dat is natuurlijk op dit moment, deze vorm houden en ook deze vorm houden. Wat je net zag met ‘subtract’ is dat de snijvorm weg ging. Maar dat is nu niet handig. Ik wil graag dat we dit over houden.

Maar er moest blijkbaar aan de andere kant ook nog gesneden worden. Dan is het handig of eenvoudig. Ik maak nog een blokje. ‘Push pull’, maak het groot genoeg. Ik ga van dit weer een groep maken. Stel dat ik de hoek weet om dit schuin aan te snijden, wat ga ik doen? Mijn blokje draaien onder die hoek van bv. 20 graden. Dit blokje ga ik nu hier plaatsen en zorgen dat het net snijdt waar ik wil dat het snijdt. Stel dat ik hier net op de hoek wil beginnen … zo … dus wat is belangrijk? Dat de vorm die we snijden, hier net volledig in zit.
En hier kunnen we perfect ‘subtract’ gebruiken. Dus ‘subtract’ vorm 1 aan vorm 2. Maar dan blijven we natuurlijk hier nog mee zitten? Als ik hier ‘subtract’ zou gebruiken dan gaan we dit krijgen. Maar dan zijn we een deel kwijt en dat is niet zo handig. We hebben andere functies en wat zou ik hier kunnen gebruiken?
Dat is ‘split’ want wat doet ‘split’? Die snijdt ook vormen uit elkaar maar behoudt elk onderdeel.
Ik gok nu op ‘split’, dat dat doet wat ik wil … ‘split’ vorm 1 van vorm 2.
Wat zie ik hier? Ik heb nu eigenlijk iets teveel bij. Maar dat is niet erg. Want als ik hier nu inga, ik dubbel klik, dan had ik eigenlijk alleen dit moeten hebben.
We gaan dit even verder moeten bekijken.
Zoals je ziet is het zelfs voor mij soms nog ‘trial and error’ om te kijken welk de beste oplossing is, dus als jullie dat moeten doen, dat is absoluut geen zonde of probleem. Ik moet soms ook even nadenken over hoe iets op de beste manier op te lossen.
Wat doet ‘trim’? Oké, zo zien we wat ‘trim’ doet.
Stel dat het de bedoeling is om echt een stevige trap te hebben, dan zouden we dit er kunnen uitslijpen en inwerken. Maar dat is natuurlijk niet wat we wensen … wat is er gebeurd? Deze vorm is hier uitgesneden. Dat kan soms handig zijn, zeker naar hout toe …
Dus ja, ik denk dat we dit toch moeten oplossen met ‘split’. Alleen doet het niet direct wat ik had verwacht. Eigenlijk had dit stukje apart moeten zijn. Maar goed … nu doet hij wel wat ik net verwacht had. Als ik nu dit ‘delete’, dan heb je een perfect stuk.
Wat zie je? Dat dit ook met ‘trim’ is uitgesneden of losgekomen.
Wat kunnen we doen met ‘solid tools’? Of wat is belangrijk wanneer we met ‘solid tools’ werken?
Dat het resultaat dat we verkrijgen, ook nog steeds een ‘solid’ is. Dat kan je hier zien bij ‘entity info’. Wat zou ik nu kunnen doen? Dat is deze 2 stukken terug ‘samen fusen’. Door ‘outer shell’ te gebruiken.
En de wonderen van SketchUp zorgen ervoor dat we terug 1 volume hebben of 1 volledig stuk.
Meer complexe bewerkingen met ‘solid tools’, vraagt soms een beetje denkwerk. Soms is het ‘trial and error’, proberen wat je moet doen om uiteindelijk tot het eindresultaat te komen.
Het zou kunnen zijn dat een tussenstap niet het gewenste resultaat geeft maar dat je wel dingen moet samenvoegen om een correct eindresultaat te krijgen.
Als ik dit hier nu mooi tegen zet, ik blijf op de groene as. Voila, en op die manier staat mijn stukje weer perfect hier tegen. Het voordeel is, stel dat je zo meerdere stukjes hebt … wat doe ik nu?
Wat ik wil is dat dit stukje perfect op deze schuine zijde hier blijft maar zoals je ziet, SketchUp gaat dit niet uit zichzelf doen. Wat kan ik doen? Een trucje met het ’pijltje naar beneden’. Op het eerste zicht gaat die niks doen… hoe komt dit? Omdat we nu, door in het begin ‘smooth’ te hebben gedaan, vindt hij hier geen lijn. En je moet hem een soort van lijn geven als referentie.
Maar ik zie nog wel een lijn hier aan de buitenkant, dat is de ‘profile edge’. En die kan ik perfect gebruiken. Zie je wat er nu gebeurt? Door hier over die buitenste lijn te gaan, geef ik aan SketchUp aan wat de richting is. Op het moment dat ik deze magenta lijn zie, dan mag ik gaan staan waar ik wil, zo lang die magenta lijn actief is, heb ik dit stukje in een perfecte lijn naar beneden geplaatst onder diezelfde hoek. Wat kan ik nu doen?
Dat is ‘move-copy’ dus met ‘ctrl’ op Windows, ‘Alt’ op Mac. hetzelfde verhaal hier. Als ik er nu voor zorg dat zij mooi op die magenta lijn zitten, ik zet de juiste afstand en ik doe nu ‘2X’, ‘3X’, of hoeveel ik er ook wil …

Op die manier kan ik mijn trap heel gedetailleerd, heel precies gaan bepalen.
Als je zo’n stukje naar Layout brengt, daar alle afmetingen op zet, dan moet dat gewoon perfect zijn.
Dus Jos, is dit een antwoord op jouw vraag?
Ik zie een handje van Jos dus ik ga ervan uit dat zijn vraag beantwoord is.