Hoe werkt Podium?

[jwplayer file=”https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sketchuptuts/kennisbank/25+april+Vraag+hoe+werkt+Podium.mp4″ controls=”true” autostart=”false”]
Hans had de vraag om even snel uit te leggen hoe Podium werkt.
Stel, we hebben ons ontwerp of wat dan ook getekend en we willen dit beter gaan voorstellen, dus gaan renderen. Eén van de eenvoudigste oplossingen is SU Podium.
Het is een eenvoudige render oplossing. Met eenvoudig bedoel ik … is renderen totaal nieuw voor jou en het doel is niet om dit elke dag continu te doen, dan is Podium een goede oplossing omdat het eenvoudig in gebruik is en ook eenvoudig aan te leren. Daarmee heb ik niet gezegd dat het geen goede render oplossing is of minderwaardige beelden zou opleveren.
Ik wil gewoon fotootjes zien … want dit is Podium.
Dus nogmaals, het is niet omdat ik zeg dat het eenvoudig is of een eenvoudige tool, dat daarom de resultaten niet mooi zouden zijn …
Het hangt er gewoon van af, wat is de imput die jij doet in het model, het materiaal, instellingen die uiteindelijk een al dan niet realistisch resultaat gaan geven.
Render instellingen in Podium. We hebben dit tandwiel, 2 tabs, ‘output’ en ‘environment’ in output. Hier kunnen we kiezen welke resolutie dus hoe groot onze render is. ‘View port’ dan is het zo groot als jouw SketchUp scherm. ‘Size’, hier kunnen we de standaard, full hd, of een andere resolutie nemen. Of je kan ook een eigen resolutie ingeven. ‘Panorama’ kan ook, dan creëren we een 360° beeld. Wat je met een smartphone of een IPad zou kunnen gebruiken om met een VR tool toe te laten om in de ruimte te kijken. Output formaat, JPEG of PNG.
JPEG kent iedereen wel. PNG is eigenlijk beter van kwaliteit als JPEG. zeker voor print is het handiger om PNG te gebruiken. Dan kan je ook nog kiezen waar dit opgeslagen zal worden.
Hierboven hebben we de render instellingen ‘presets’. 2 belangrijke dingen nl. Interior en exterior.
Heb je een buiten scene dan neem je ‘exterior’. Heb je een binnen scene dan neem je ‘interior’.
‘Exterior’ dimt licht; ‘interior’ boost licht.
Dan heb je eigenlijk de kwaliteits settings dus we hebben ‘preview’ ‘default’ ‘QNC’ en high of ‘fine AA’.
Voor nu ga ik het hier op houden.
Dan hebben we ‘environment’.
Wat gaat Podium doen met de lucht? Ik kan gewoon SketchUp ‘default’ laten staan en dan ga ik een groene ondergrond krijgen en/of iets met blauwe lucht zoals SketchUp het doet. Maar wat we in principe doen, is meestal Podium, physical sky 2, want Podium gaat de tijd instelling die we bij schaduwen hebben gebruikt, gebruiken om een lucht te creëren die daarbij past. Is het een morgend shot dan ga je inderdaad roze, oranje lucht krijgen bv.
Sun, sky brightness is hoeveel licht gaat de lucht en de zon uiteindelijk afgeven.
Exposure is hoeveel belichting, dus naar fotografie, hoeveel belichting  heb je op je shot? Hoe lang blijft de belichting open? De standaardwaarden kunnen we in de meeste gevallen gewoon laten staan. De opties, de 2 belangrijkste die je altijd aanzet zijn ‘soft omni lights’ en ‘caustics’. Caustics is misschien nog de belangrijkste omdat die ervoor zorgt dat licht dat weerkaatst, berekend wordt, wat bijdraagt aan de realiteit. Dus dat zijn eigenlijk alle render instellingen.
Een ander ding, ik heb nu SketchUp materialen gebruikt, dat kan perfect.
We hebben ‘material settings’ van Podium. Met dit pipetje kan ik een materiaal kiezen en dan kunnen we dat aanpassen.  
Materiaal settings. Diffuus wilt zeggen hoeveel van dit beton materiaal zie ik? Meestal is dat 100%. Natuurlijk, als ik dat een beetje reflecterend maak, ga ik reflectie ruilen voor een aantal procenten van het beton materiaal dat ik zie.
Is het een spiegel, dan gebruiken we dit niet. Is het een ruw materiaal, dan meestal wel. Dat zorgt voor een ‘blurred reflection’ dus het is geen scherp reflectie beeld. ‘Refraction’ heeft te maken met lichtbreking. Met glas, water weten we dat het licht iets breekt.
‘Blurred transparancy’ hetzelfde verhaal, wil je een soort van melkglas achtig iets maken of gebobbeld glas, dan kan dit handig zijn.
‘Bumb depth’ gaat ervoor zorgen dat het materiaal in de render ruwer wordt.
‘LEM’ is dan wat het materiaal of het object licht geeft. Handig om indirecte verlichting te maken.
‘Edge smoothing’ dus dat kan handig zijn naar kasten, kasten in hout, schrijnwerk want nu gaat die rand echt hard zijn maar ik zou het ook in de render kunnen gaan afronden. De hoek is scherp of niet scherp. Je zou er inderdaad een boogje kunnen op tekenen, follow me doen om het af te ronden maar dat zorgt er natuurlijk weer voor dat het model weer zwaarder is. In de render kan je dat op die manier oplossen en je kan ook zeggen dat het materiaal schaduw moet geven ja of nee. Dit kunnen we instellen voor alle materialen. Gebruiken we SU Podium Browser, dus de extra bibliotheek, dan heb je hier materialen en daar is het voordeel van dat als ik deze materialen gebruik, dat die dan al deze parameters hebben. Dus dat is de materialen bibliotheek van Podium. Het voordeel hiervan is dat zij al deze instellingen al hebben. Een ander voordeel is als we hier ook objecten gaan uithalen, ze zijn vergelijkbaar met 3D warehouse. Maar wat is het verschil? Dat deze objecten render klaar zijn. Dus dat wil zeggen, als ik hier een materiaal van neem, dat hier ook effectief de parameters zijn ingesteld. Dat het ook realistischer rendert en nog iets handig is, als we dan lampjes nemen, dat hier ook al effectief een lampje in zit. Dus dit naar materialen toe. Wat ben ik net vergeten? Als je in Podium een materiaal verandert, mag je niet vergeten ‘apply’ te doen. Anders is jouw instelling weg. Dus zijn we nu klaar? Dan kunnen we gaan kijken wat het resultaat geeft. Doe ik gewoon ‘render’, ik ga dit nog wel saven, en ‘render’.
Hoe lang een render duurt, is natuurlijk afhankelijk van hoe complex dit is, welke render instellingen dat we gebruiken, hoeveel belichting, kwaliteit, en natuurlijk, hoe snel of traag is onze computer. Dit is wat ik nu krijg. Er zit ergens iets niet goed …
Op basis van dat render resultaat kunnen we kijken wat er fout is … Blijkbaar iets teveel reflectie hier. Sommige, zeker bij de belichting, zie je dit symbool overal staan. Dat wil zeggen dat het een dynamisch component is. Wat wilt dat zeggen? Als ik op dit lampje klik, rechter muisklik, ‘component options’ dat ik hier ook het lampje aan of uit kan zetten. Wat kan ook? Sommige lampjes hebben verschillende types van lampen … zodat je dat ook nog kan kiezen. We gaan die even uitzetten. Eén ding wat je ook best altijd aanzet dat is natuurlijk schaduw. Want zonder schaduw gaat het beeld helemaal niet mooi zijn of correct zijn. Nu gaan we dit terug ‘renderen’. Wat zien we? Er zit nog wel relectie op ons beton, maar wat zien we ook? Er zit reflectie op onze broodrooster … dus op die manier gaan we, we gaan dit even terug aanzetten, ‘renderen’, kijken, wat gaan we verbeteren?
Als ik hier mijn tijdstip nog verlaat, dan kan ik de schaduw aanpassen maar ook de belichting in de render aanpassen. Stel dat ik dan zelf lampjes wil bij plaatsen, dat kan. Het kan ook zijn dat je gewoon spots hebt getekend in SketchUp en dat je daarin zelf een lampje wilt bij plaatsen, dat kan met het ‘light system’.
2 types van lichten, omni of spot. Omni is eigenlijk gewoon een bol die licht geeft en een spot is 1 straal. Hier kunnen we kleur aan geven, sterkte aan geven en de inner en de outer cone. De inner cone is eigenlijk de harde lichtbundel. En de outer cone is de fall off dus het sterven van het licht. ‘Create’. Dan hangt het er een beetje vanaf, is het een wand of een plafond?  Maar dat heb ik nu niet. Stel, het is een wandlamp en die zit ongeveer hier, dan krijg ik dit soort assensysteem. Dan zou ik kunnen zeggen van mijn lampje zit op een bepaalde afstand van de wand of van het plafond. Als ik nu klik, zal dit de positie zijn waar mijn lampje staat, klik, en nu zou ik de richting kunnen aangeven naar waar het lampje schijnt, klik. En wat krijg je dan? Uiteindelijk dat het symbool van dat lampje, als je dat daarna wilt verplaatsen, werkt zoals een ander SketchUp model. Move, rotate, delete … om het aan te passen. Oké, nu gaan we dit weer ’renderen’. Wat zien we? De belichting is aangepast aan het tijdstip dat we hebben genomen. Je ziet dat hier dit spotje verschijnt maar dit lampje doet rare dingen, ook al is dit een Podium object, uiteindelijk zijn het ook allemaal groepen en componenten die je zelf nog kan aanpassen. Uiteindelijk blijft het allemaal SketchUp. Dus zie je, hier zou de zon staan. Dus hier zie je dat dit lampje zijn werk iets beter doet dan het vorige en dit ziet er ook net iets beter uit.
Podium is dus eigenlijk vrij makkelijk. De algemene settings zijn bijna allemaal hetzelfde daarnaast kan je de settings op  je materialen en al dan niet lampjes gaan bijvoegen. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste instellingen om van start te gaan met Podium.
Dus Hans, ik hoop dat je daar wat wijzer van bent geworden? Misschien was het nu een beetje snel maar je kan de ‘replay’ herbekijken.
Ja Hans, oefenen is een heel belangrijk iets. ‘Renderen’ vraagt toch tijd om te begrijpen wat is wat? Wat doet wat? Wat is de invloed als ik iets verander? Ik kan je de kennis geven hoe het programma werkt en de truukjes en de treats maar het echt doen of het het echt onder de knie krijgen lukt alleen maar door te oefenen.