Hoe teken ik een kussen?

[jwplayer file=”https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sketchuptuts/kennisbank/25+april+Vraag+hoe+teken+ik+een+kussen.mp4″ controls=”true” autostart=”false”]
Dan had ik de vraag van Sue, hoe teken ik een kussen?
Dit tekenen zonder een plugin, is een beetje … ik zeg niet dat het niet kan maar dat is het misschien een beetje moeilijker maken dan het is …
Hoe teken ik een kussen? Laat me nu even heel ruw, en dan moet ik natuurlijk zorgen dat dit gesloten is … voila, het is een beetje een schuin kussen maar stel, je kijkt in 2D op een kussen, dan zou dit de vorm kunnen zijn.
Dit hebben we niet nodig. Ik heb alleen dit nodig. Om dit makkelijk en snel te kunnen doen, is er ook weer een plugin en die noemt … waarom staat die hier niet tussen? En die noemt “soap bubble”. Als je naar het ‘extension warehouse’ gaat, en je doet ‘soap’ of ‘skin’, dan vind je een plugin en die noemt ‘soapskin bubble’.
Wat doet die? Ik heb hier net een contour gegeven, die ga ik selecteren en dan kan ik daar het commando aan geven: ‘generate soapskin’. Wat doet dat? Eigenlijk creëert dat een grid of een surface met een soort van grid. Division = hoe groot of hoe klein zijn mijn ruitjes? Het volgende is ‘generate soap bubble’. Ik ben één ding vergeten … laat ons even teruggaan.
We hebben dit. ‘Generate skin’ en dan moet je nog ‘enter’ doen om te bevestigen. Dan pas hebben we wat we echt nodig hebben. Dat selecteren we. ‘generate soap bubble’ en dan moet ik een waarde ingeven. Stel ik doe ‘50’ enter. Dan is het net alsof er een bal in een stof of iets dergelijks gelegd wordt en daardoor gaat hij daar doorbuigen en als ik ‘10’ doe, ik weet niet of dat veel minder is … Nu ‘100’ dat is een veel zwaardere bal … ‘150’ … een beetje overdreven. Dit is negatief dus dat wilt zeggen dat als ik nu ‘-50’ zou doen, dan krijgen we precies een ballon, een beetje zwaar … ‘-20’ , ‘-10’, … dat is misschien wat platjes … ‘-15’ Mmm dus dat zou 1 kant van het kussen kunnen zijn. Wat is het volgende? We gaan gewoon naar onder kopiëren en dan ‘scale’ ‘-1’ = spiegelbeeld. En als ik het dan tegen elkaar plak, dan begint dit toch op een kussen te gelijken. Je zou kunnen zeggen dat de onderkant meestal net iets platter is … ‘scale’ zo.
We kunnen het nog wat mooier maken. We gaan het selecteren en ‘hide’. Want ik heb hier nog mijn pad. Stel dat ik een soort van naadje wil aan mijn kussen … er is ergens iets fout gegaan met een vlakje … even slopen zodat ik alleen nog het pad heb … ja, ‘follow me’ … het pad is niet perfect gesloten … daarom was het.
Stel dat het wel is, dan hebben we een mooie ‘follow me’ rondom. Maar dan zou ik ‘hide’ ‘unhide’ all kunnen doen en dan lijkt het alsof hier bv. een mooi gestikte naad aanzit.
Wil je iets doen met organische vormen in de vorm van een bubbel, of een kussen, dan zou dit ‘soap bubble’ iets kunnen zijn waarmee je aan de slag kan. Wat het eigenlijk gewoon doet, is op basis van een vorm die jij geeft, dus ik heb alleen de omtrek nodig, stel dat we dat iets ovaler zouden maken …
Stap 1 is, maak er een skin van .. als ik nu ‘4 … 5’ doe … oké, ‘20’ heb ik meer raster of meer vlakjes. Enter om te bevestigen. Dan genereert hij het effectieve. Die gaan we selecteren. Je kan die ook nog editeren naderhand. Maar het generate the bubble.
Dus daar zetten we een kracht op of leggen we eigenlijk een bepaald gewicht erin. Dus wil je iets maken van een zitting van een stoel bv. dan zou dat een oplossing kunnen zijn. Hier kan ik net hetzelfde doen. ‘Copy – scale’ in het center. ‘-1’ ze weer tegen elkaar plakken. ‘Hide’ nu heb ik wel een mooi pad. Dus nu moet dit trucje wel werken … voilà, ‘unhide all’ .
Johan vraagt, krijg ik nu ook al die vierkanten weg? Natuurlijk. Dat is een groep. Als ik nu de ‘surface ‘ selecteer,  dus een trippel klik doe, rechter muisklik, en ik doe dan ‘soft en smooth’ en dan hebben we hier ‘soft en smooth settings’. Ik doe ‘ smooth normals’ ‘soften coplanar’ en ik doe dit op een hoge waarde, dan heb ik een bol oppervlak. Dat zou ik hier ook kunnen doen. Ik selecteer, trippel klik, rechter muisklik,  ‘smooth’ en dan deze 2 aanzetten met een hoge waarde, gaat er voor zorgen dat je inderdaad een gebogen, organisch vlak hebt.
Als je deze niet hebt, op Mac ga je ‘Window’ doen en dan ga je hier ook ‘soften edges’ tussen vinden.
Dankjewel voor het applaus Rob 🙂
Het is een gratis plugin dus als je wat wilt experimenteren of meer organische vormen maken of tentjes bouwen, iglo’s bouwen, … dan kan dit misschien een handige tool zijn.
Eentje die daarbij past zou ‘Besier curves’ kunnen zijn. Wat zijn dat? We hebben onze ‘arch’ tools maar het zou kunnen zijn dat je meer controle wilt over buigingen in lijnen …
Ik weet niet of er mensen zijn die iets doen met tentzeilen …
Oei, hier heb ik mijn ogen mij even laten bedriegen maar … kunnen we hier ook een skin van maken?
Ja zeker! Maar die zit niet tussen de lijnen … dat had mooi geweest … of toch niet? Oké!
Iedereen goed gezien wat er gebeurd is? Ik zal een stapje terug gaan … daar doet hij geen ‘undo’ op … ik had hier 4 curves getekend en ik had gedacht dat ze op de grond lagen maar dus niet. Het is een speciale vorm die ik getekend had … maar wat zie ik? Door er ‘generate skin’ op te doen, dat er toch nog een mooi gebogen vlak is ontstaan.
Die ‘Besier curves’ is ook een extensie. ‘Extension warehouse’ opnieuw. Je hebt er meer dan één maar de eenvoudigste is deze. De ‘Besier curve tool’ is ook van het SketchUp team zelf. Er zijn er nog meer complexere maar dit is de eenvoudigste vorm, ik kan er gewoon een boog van maken maar ik kan ook mijn derde punt gaan bepalen waarmee je de curve kan aanpassen. Waar kan dat handig zijn? Alles bestaat natuurlijk nog uit segmenten maar die zijn vrij fijn. Dit kan handig zijn wanneer je een 2D JPEG van een plan importeert waar heel veel curves in zitten of heel veel organische vormen in zitten, dan kan dit een makkelijke manier zijn om een curve na te bouwen.