Wie is Peter Wuyts?
Hoe het allemaal begon…
Ik heb tot nu toe de kans gekregen om al heel wat dromen waar te maken. Maar natuurlijk heb ik nog vele dromen en doelen in het leven. Zoals men het op school leert… de geschiedenis helpt ons om “de toekomst” en “het waarom” beter te begrijpen. Hier kan je lezen hoe mijn levensweg tot nu toe verlopen is.
Als kind ben ik opgegroeid op een tuiniersbedrijf, dus van kleins af aan zat ik in het groen. Mijn idee was natuurlijk om dit ooit zelf te gaan doen… naast racepiloot of vliegtuigpiloot worden. Ik hielp mijn ouders met plezier en toen ik 6 jaar was draaide ik al aan het stuur van de tractor!
Op mijn 11 jaar, brak het tijdperk van de commodore 64 aan. Toen al was ik gefascineerd door 3D en animatie, natuurlijk waren de mogelijkheden destijds maar heel beperkt.
Toch leerde ik mezelf Basic programmeren en probeerde ik zelf 3D objecten te laten bewegen op het scherm.
In het middelbaar volgde ik op school tuinbouwtechnieken. Maar vanaf mijn 14-15 jaar besefte ik dat bloemen en planten me meer interesseerden dan groenten… Dus ging ik als eerste vakantiejob bij een boomkweker aan de slag. Al snel zag ik in dat dit meer mijn ding was.
De volgende jaren ging ik in de weekends en in de vakantie werken bij een tuinaanlegger. Met de centen die ik verdiende, kocht ik met de komst van de eerste PC op mijn 16 jaar een AT286. Wat een verschil met de commodore 64! Op deze PC heb ik mezelf Autocad aangeleerd… eerst 2D tekenen, daarna natuurlijk ook in 3D. Zo leerde ik ook programma’s kennen zoals 3D Studio (in dos).
De volgende stap, ik was 18 en ging naar de hogeschool. Hier volgde ik “Tuin en landschapsarchitectuur”. Tijdens mijn studies tekende ik mijn plannen uit in 3D en presentaties deed ik met gerenderde beelden… Maar hiervoor ben ik nooit beloond geweest, want dat doe je niet … je tekent met een pen en op (kalk)papier…
Maar goed, in de lessen informatica kon ik de docenten wel wat bijleren …
Klaar met school en nu?
Eerst was ik niet zeker van wat ik wilde doen maar uiteindelijk ging ik aan de slag bij het tuinaanlegbedrijf waar ik altijd vakantiewerk en ook mijn stage heb gedaan. De afspraak was om eerst een jaar actief mee te werken om daarna ook tuinen te gaan ontwerpen.
Laatste dag van het jaar… Mijn baas vroeg om nog even naar bureau te komen want hij had een belangrijke mededeling… Ik was vol verwachting maar het draaide helaas anders uit. Ik hoefde niet meer te komen, besparingen zo noemde hij het…
Dit was een harde klap! Wat nu?
Op dat moment was ik toch even roerloos in het leven. Het voelde aan alsof alles waar ik al jaren mee bezig was, mijn passie, dat die plots helemaal verdwenen was. En zo was ik toch enkele maanden echt doelloos.
Mijn toenmalig vriendinnetje, had een vriend die gehoord had dat ze bij DHL, op de luchthaven van Zaventem nog volk zochten voor het laden van de vliegtuigen. Elke eerste donderdag van de maand vond er daar een soort van groepssoliciatie plaats. Zo gezegd, zo gedaan en 2 weken later kon ik er aan de slag.
Het was nachtwerk maar ik ben echt geen ochtendmens dus daar had ik weinig problemen mee.
Maar het belangrijkste van al was dat ik plots dingen deed waar ik anders nooit had van kunnen dromen. Namelijk dagelijks in en rond vliegtuigen werken en uiteindelijk ook zelf leren vliegen.
In een bedrijf in volle expansie worden ook heel wat kansen geboden. Zo ging ik 2.5 jaar na mijn start bij DHL aan de slag in een administratieve functie op de hoofdzetel van de luchtvaartmaatschappij. Wie had dat ooit gedacht, ik zeker niet… de eerste 25 jaar van mijn leven altijd actief in de buitenlucht en nu achter een bureau met een pc!
Maar ook hier dienden zich nieuwe kansen aan. Zo werd ik al snel opgemerkt door het trainingsdepartement voor piloten. Mijn eerste opdracht daar was het maken van een Trimble GPS training voor piloten. Dit was een zeer belangrijk gebeuren want hierdoor werd ik gevraagd of ik niet mee wou stappen in het oprichten van een nieuw opleidingsdepartement.
In 1999 kwam er ook een nieuw Airbus type, hiervoor moest dan ook een nieuwe opleiding op touw worden opgezet. Toen al speelde ik met het idee… wat kan ik hier bijbrengen met mijn kennis van 3D?
Het was ook het begin van een andere nieuwe technologie, E-learning stond nog in zijn kinderschoenen maar toch gingen we ermee aan de slag. Zo maakte ik enkele testen welke vandaag de dag nog steeds gebruikt worden.
Y2K
Het jaar 2000 was toch wel speciaal voor mij. In dat jaar kregen we de eerste Boeing 757 toestellen. Hiervoor moest ook de training ontwikkeld en opgezet worden. Met mijn testen en experimenten in 3D en E-Learing was nu de tijd gekomen om te komen tot een volwaardige oplossing. Zo maakte ik een study case voor het management en kreeg ik ook een budget om verder onderzoek te doen.
Mijn doel was om 3D Studio Max aan te schaffen maar dat vond men wat duur voor een proof of concept. Dus ging ik op zoek naar alternatieven.
SketchUp 1.
Bij het zoeken naar een ander geschikt 3D modelling pakket, kwam ik uiteindelijk bij SketchUp uit. Dat was toen nieuw… zo behoor ik waarschijnlijk tot een van de allereerste SketchUp gebruikers van de lage landen.
Op dat moment was SketchUp niet geschikt voor wat ik wilde verwezenlijken maar toch werd het een belangrijk item in mijn leven voor de komende jaren.
Er kan altijd nog wel wat bij.
Na een succesvolle proof of concept kreeg ik budget en groen licht voor het ontwikkelen van een echte B757 Virtual Cockpit Procedure Trainer.
Mijn idee was om met een echte Flight Simulator en nieuwe technologieën, heel wat basistraining op de computer te kunnen doen.
In 2002 zag ik in dat het misschien nuttig zou kunnen zijn om nog wat te gaan bijstuderen. De keuze ging toen tussen programmeren of management. En ik heb gekozen voor bedrijfsmanagement. Zo heb ik dan nog 3 jaar avond- weekend onderwijs gevolgd, welke ik met grote onderscheiding heb afgemaakt.
Door het volgen van deze richting, speelde ik al even met het idee om een zelfstandige activiteit op te starten. Zo gezegd, zo gedaan, op 1/4/2004 heb ik dan See3D.be opgericht.
“See3D.be’s visie bestaat erin om een totaaloplossing te bieden voor al uw Real-Time 3D applicaties en visualisaties. Onze producten zijn van een hoog niveau om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan uw wensen en behoeften! Onze prijzen zijn tevens zeer competitief!
Real-Time 3D en Virtuele realiteit (VR) zijn de toekomst. Onze missie bestaat erin om dit toegankelijk te maken voor iedereen tegen een acceptabele prijs!”
Alleen bleek al snel dat men in België niet klaar was voor wat wij aanboden en gingen we ons richten op het buitenland.
Toen mijn vriendin Iris en ik bouwplannen hadden, was SketchUp 5 ook net uit. We zijn hiermee aan de slag gegaan om wat ideeën op het digitale 3D papier te zetten. Ook zijn we gaan kijken of we dit niet konden gaan verkopen. Na enkele contacten kwamen we terecht bij de Nederlandse distributeur. Zo ben ik begonnen met de verkoop van SketchUp.
En vanaf toen…
Nadat we gestart waren met de verkoop, hadden die eerste klanten natuurlijk ook vragen en hebben we onze eerste eigen SketchUp website gebouwd.
Met de kennis en kunde van het schrijven en opstellen van cursussen voor piloten zou dit ook moeten lukken…
In de eerste jaren waren het nog geen mega aantallen die we verkochten maar we mochten niet klagen.
Het was natuurlijk wel even schrikken toen in 2006 het bericht kwam dat Google SketchUp ging overnemen. Maar uiteindelijk viel dit nog wel mee. Google hield de bestaande verkoopkanalen in stand. Met de komst van de Google SketchUp free versie heeft de populariteit en de bekendheid natuurlijk een grote boost gekregen.
Het kan verkeren.
Over de jaren heen zijn we mooi kunnen groeien en hebben we hele mooie projecten kunnen verwezenlijken voor oa de luchtvaart, offshore – olie/gas en voor spoorwegmaatschappijen.
2012 zou een boem jaar worden!!! Alleen draaide het heel anders uit… Van boem naar rampjaar.
Gelukkig zag ik midden 2012 in dat ik van koers moest veranderen. Een eerste aanpassing voor mij was om me meer te gaan toeleggen op SketchUp. Om dit te kunnen doen, heb ik heel wat geïnvesteerd in omscholing. Deze omscholing bestond er vooral uit om heel veel internet marketing technieken te gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat we op die manier meer mensen konden bereiken via een specifieke website. Zo zijn we er uiteindelijk in geslaagd om in enkele maanden de grootste solo SketchUp verkopers te worden. Die niet alleen SketchUp verkoopt maar ook de bezoeker van de site en klanten veel extra waarde geeft.
Zo geven we 1x per maand 2 gratis webinars. Dit is een live online presentatie waar de deelnemers ook vragen kunnen stellen ed. Zo doen we een webinar SketchUp Binnenste Buiten en geven we meer inzicht in wat nu SketchUp is en wat je er allemaal mee kan.
Daarnaast hebben we ook een gratis training, 10 dingen die ik graag had geweten. SketchUp is een zeer makkelijk 3D pakket (in vergelijking met andere) maar er zijn toch wat dingen die je best weet!
De Toekomst?
Het doel is verder te bouwen aan SketchUp3D.be. Het idee is hier de grootste thuisbasis te maken voor de Nederlandstalige SketchUp gebruikers voor België en Nederland.
Er staan nog andere ideeën op de planning.
Je kan ons volgen op https://www.facebook.com/SketchUp3D.be