WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

SketchUp tutorial: een huis tekenen in 30 minuten

In tutorial nummer 3 tekenen we in 30 minuten een huisje.

We beginnen natuurlijk met een eenvoudig huisje, maar de technieken die je vandaag leert blijven hetzelfde als je een groter huis zou tekenen. Dus, goed opletten en ik hoop dat je weer veel zal opsteken en plezier hebt in het werken met SketchUp.

Bekijk hieronder de volledige video tutorial.

1.    fundering en muren

Open SketchUp, start een nieuw project en verwijder Steve. Teken de basis van je huis met een rechthoek van 5 m op 6 m. Daarvan maak je de fundering met Push/Pull, bv. met een hoogte van 10 cm. Daarop komen de muren; maak daarvoor eerst met de ‘offset’ tool een verschuiving van de omtrek van het grondplan met bv. 20 cm. Zo creëer je muren van 20 cm dik die je kan optrekken met push/pull, bv naar 2,60 m (de hoogte van de muur is dan 2,50 m).

2.     Ramen en deuren

Nu kan je ramen en deuren creëren. Dat gaat op meerdere manieren, maar als je van een blank idee start, dan gebruik je best de Tape measure om hulplijnen te tekenen. Teken een verticale hulplijn op 1 m van de linkerkant van de muur en 1 m van de rechterkant van de muur. Teken vervolgens een horizontale hulplijn op 90 cm hoogte (daarbij moet je nog de hoogte van de vloerplaat tellen, dus 1 m in totaal!) en een andere horizontale hulplijn op 0,5 m van de bovenkant van de muur. Je hebt nu een raam van 3 m op 1,10 m afgebakend op 1 muur; herhaal dit proces op een andere muur. Let op: je hebt muren van 5 m en 6 m breed, hou daar rekening mee! Tip: je kan via het referentiesysteem ook makkelijk lijnen op dezelfde hoogte tekenen: houd daarvoor shift ingedrukt terwijl je een hulplijn tekent, en ga met je muis op een lijn staan die de juist hoogte heeft.

Dan heb je nog een deur nodig. Zet die met Tape measure op 0,5 m van de hoek van de muur, en maak ze 90 cm breed. De deur start natuurlijk niet volledig op de grond, maar op de vloerplaat: teken dus nog een extra horizontale lijn op 10 cm hoogte.

Alle hulplijnen zijn uitgezet; nu kan je met de Rectangle tool de ramen en deur tekenen. Als dat gebeurd is, kan je via Edit – Delete guides de hulplijnen verwijderen. Met de Push/Pull tool kan je de rechthoeken nu uit de muur duwen; het gemakkelijkste is dat je je muis naar de bovenkant van de muur beweegt. Je hebt nu de ruwbouw getekend: definieer die met de rechtermuisknop als 1 object (Make Group).

Nu kan je de eigenlijke ramen en deuren maken. Daarvoor start je met een rechthoek. Een raam bestaat uit een venster en een kozijn. Dat kozijn maak je via de Offset tool. Maak het kozijn 5 cm breed. Je raam bestaat uit twee delen; duid daarvoor met de Pencil tool het midden van het raam aan, en maak twee aparte ramen met de Offset tool. Je hebt het raam nu in 2D getekend: maak er via de Push/Pull tool 3D van. Begin bij het buitenste frame. Denk eraan hier de option-toets op Mac of de ctrl-toets op Windows ingedrukt te houden om een nieuw volume te creëren! Dan kan je het binnenste frame van de aparte vensters volume geven (bv. 2 cm). Draai vervolgens de camera om de binnenkant van het raam te zien, en doe daar precies hetzelfde. Je raam is nu klaar! Het heeft enkel nog wat kleur nodig. Selecteer daarvoor het hele raam en geef het een kleurtje. Vervolgens maak je de vensters zelf doorschijnend door het materiaal ‘Translucent’ te kiezen. Definieer dan het hele raam als 1 object. Zet als afwerking het raam nog op de juiste diepte in de muur.

Dit raam kan je via Move-Copy naar de andere kanten kopiëren. Als je het naar een aanliggende muur kopieert, staat het raam wel nog niet in de juiste richting: gebruik daarvoor de Rotate tool. Houd de shift-toets ingedrukt zodat de gradenboog blauw blijft, en beweeg de gradenboog naar het hoekpunt in de muur. Vervolgens kan je het raam mooi draaien tot het in de rechthoek die je daarstraks tekende past. Dan moet je het raam enkel nog op de juiste diepte in de muur plaatsen.

De deur creëer je op dezelfde manier als de ramen. Start met een rechthoek. Je kan best de juiste kleur al meteen op die rechthoek zetten: alle vlakken die je nu in de deur creëert zullen dan automatisch de juiste kleur hebben. Omdat de deur niet helemaal op de grond staat, kan je wel niet gewoon de Offset tool gebruiken. Selecteer daarom de 2 zijkanten en de bovenkant van de deur en gebruik dan Offset om randen te creëren. Gebruik Push/Pull met option-toets of ctrl-toets aan beide kanten van de deur, definieer de deur als object en zet ze op de juiste diepte in de muur.

3.    Keuken en tafel plaatsen

Nu gaan we de keuken en de tafel, die we eerder getekend hebben, plaatsen. Dat doe je door in het menu File op Import te klikken. Zoek de map waar je je keuken en tafel opgeslagen hebt en importeer de keuken. Zorg er zeker voor dat je bij bestandstype ‘SketchUp’ kiest! Je kan de keuken nu zetten waar je wilt, maar het is moeilijk om ze zo op het zicht nauwkeurig neer te poten. Gelukkig bestaat daar een trucje voor. Als je in het menu View doorklikt naar Face Style en dan X-ray kiest, dan zie je dat de keuken semi-transparant wordt. Nu kan je je keuken perfect in een hoek van de kamer zetten. Zet vervolgens X-ray ook weer uit.

Boven je keuken kan je nu een raam tekenen. Gebruik daarvoor weer de Tape measure. Maak aan de binnenkant een raam van 1,5 m breed, op 1 m van de rechterkant van de muur. Zet met behulp van het referentiesysteem de bovenkant van het raam op dezelfde hoogte als de andere ramen in je huis. Zorg er verder voor dat je raam in totaal 1 m hoog is.

Aangezien de muren als 1 object gedefinieerd zijn, moet je eerst op de muur dubbelklikken voor je met de Rectangle Tool je raam kan tekenen. Met Push/Pull duw je vervolgens het raam uit de muur kan. Verwijder dan de hulplijnen. Teken dan een vlak op het raam, zet er aan de binnen- en buitenkant het juiste materiaal op en maak een raamkozijn met de Offset tool. Gebruik Push/Pull + option-toets of ctrl-toets om diepte te geven aan je kozijn, en doe hetzelfde aan de binnenkant. Vervolgens moet je het venster zelf nog het juiste materiaal geven. Dat moet je zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant doen. Als je dat bij je andere ramen nog niet gedaan hebt, moet je dat nu alsnog doen. (Om de andere ramen te kunnen bewerken moet je er eerst op dubbelklikken)

Vervolgens kan je je tafel nog importeren. Dat doe je op dezelfde manier als de keuken.

4.    Het dak

De volgende stap is een dak maken. Daarvoor teken je eerst een rechthoek bovenop je huis. Maak die met Push/Pull 10 cm hoog. Daarop teken je een zadeldak. Teken daarvoor  een lijn door het midden van het dak. Selecteer die lijn, en met de Move tool kan je die lijn nu verticaal verhogen tot bv. 3,5 m. Zorg ervoor dat de lijn op de blauwe as blijft om een symmetrisch dak te creëren! Kies dan nog een materiaal voor je dak (bij Roofing) en voor je muren (bij Brick and Cladding). Ook kan je een dakgoot maken door die eerst een kleur te geven en vervolgens via Push/Pull de dakgoot volume te geven.

Ziezo! Zoals beloofd hebben we binnen 30 minuten een huis uitgetekend, ingericht en aangekleed. Ik hoop dat je de vorige tutorials ook hebt gevolgd en je nu dus een goede basis hebt kunnen opbouwen om met SketchUp te kunnen werken. We zijn er natuurlijk nog niet helemaal: waarschijnlijk wil je je werk ook wel aan anderen kunnen presenteren. Daarover verschijnt nog een nieuwe video, dus hou je mailbox in het oog!

PS Vergeet je project niet op te slaan!

Je ontwerp presenteren

Zoals beloofd krijg je hier nog een video over hoe je je ontwerp kan gaan presenteren aan een klant.

Bekijk hieronder de volledige video tutorial.

Meestal willen we 1 of meerdere 3D-views tonen; genereer daarvoor eerst het juiste camerastandpunt. Klik vervolgens in het menu View op Animation en dan op Add Scene. Je ziet dan onder de toolbar een ‘Scene tab’ verschijnen: daarin verschijnen eigenlijk opgeslagen gezichtspunten. Als je de camera beweegt en je klikt vervolgens op Scene 1, dan zie je dat de camera terug naar het opgeslagen gezichtspunt beweegt. Je kan op dezelfde manier nog verschillende extra camerastandpunten opslaan, maar je kan ook met de rechtermuisklik op Scene tab klikken en ‘Add’ kiezen.

Als je ook 2D-views wilt opslaan om bijvoorbeeld gevelzichten te genereren, dan kies je in het menu Camera ‘Standard Views’. In dat menu kan je verschillende gevelzichten kiezen. Kies het voorgevelzicht. Op dat moment is er wel nog perspectief in het gevelzicht; dat los je op door in het menu Camera ‘Perspective’ uit te zetten. Let erop dat je de camera niet beweegt. Om dit gevelzicht op te slaan, kies je via een rechtermuisklik in de Scene tab opnieuw ‘Add’. Herhaal dit zo vaak je wil.

De volgende scene die je kan toevoegen is de Top View. Je kan die gewoon zo toevoegen, maar dan kijk je wel gewoon op het dak. Om ook de binnenkant van het huis zichtbaar te maken, moet je het dak daarom eerst verbergen. Dat doe je via het menu Window – Layers. Let op: als je het volledige dak nog niet als 1 object gedefinieerd hebt, dan moet je dat nu alsnog doen!

Open het Layers venster en creëer een nieuwe Layer via het + knopje. Geef die Layer een naam, bv. dak. Om het dak nu te verbinden met de Layer, moet je eerst in het menu Window op ‘Empty info’ klikken. Als je nu het dak selecteert en ook in het layervenster de Layer ‘dak’ selecteert, worden de twee met elkaar verbonden. Als je dan de Layer ‘dak’ uitvinkt, wordt die verborgen en kan je in het huis binnenkijken. Nu kan je opnieuw een scene met een Top View creëren. Als je daarnet al een Top View hebt gecreëerd (met het gesloten dak), kan je met de rechtermuisknop op die scene klikken en ‘update’ kiezen.

Je hebt nu dan wel een top view gecreëerd, maar dat is natuurlijk nog geen echt plan. Voor een echt plan het je een snede nodig. Dat kan via de Section tool. Daarmee creëer je een vlak dat je in een bepaalde richting kan plaatsen om een snede te maken. Dat vlak plaats je dan op de gewenste hoogte, en vervolgens genereer je opnieuw een Top view en voeg je die toe aan je Scene bar. Je zal nu gevraagd worden om een nieuwe Style te creëren: doe dat en selecteer ‘Save as new style’. Het snijvlak zelf kan je nog verbergen door het te selecteren en via de rechtermuisknop op ‘hide’ te klikken. Vergeet dan wel niet om je scene te updaten!

Dat was het voorbereidende werk; nu moet je de scenes nog exporteren. Dat doe je via het menu File – export. Je hebt dan keuze uit een 3D model (voor andere 3D programma’s), 2D graphics (jpg, png,…), of animation. Met die laatste optie wordt een animatie gecreëerd in een .mp4 bestand met transities tussen alle gezichtspunten die je opgeslagen hebt.

Tot slot kan je natuurlijk ook printen. Een 2D-zicht kan je ook op schaal afdrukken: de schaal kan je in het printmenu dan ingeven.

Vergeet uiteindelijk je project ook niet te saven (eventueel als een nieuw project als je wat overzicht wilt bewaren).

Ga Direct Aan de Slag Met SketchUp Pro

Wil je direct van start met SketchUp Pro, bij ons kan je als eerste en enige verkoper in de Benelux direct aan de slag, 24u per dag, 7 op 7. Je ontvangt je licentie informatie direct nadat de aankoop betaald is.

Neem een kickstart en volg een cursus

Wil je geen tijd verliezen met SketchUp en onmiddellijk aan de slag gaan? Volg dan zeker onze SketchUp 2 Daagse cursus. Hier zal je ontdekken hoe je SketchUp optimaal en snel kan gaan inzetten om zo je 3D modellen correct op te bouwen.

Ben je student, docent of school?

Voor studenten en docenten zijn er specifieke licenties verkrijgbaar. Op die manier kunnen studenten de mogelijkheden van SketchUp Pro in hun opleiding leren kennen.