De stijgende grondstofprijzen!
Het is onwaarschijnlijk dat je nog niet gemerkt zou hebben dat de grondstofprijzen bijna dagelijks stijgen. En dit houdt een zeer groot gevaar in …
En we kunnen het terugbrengen tot 1 man, ja 1 man …
En nee, het is niet Trump of Putin.
Maar 1 gewone man.
Als ik jou zou vragen hoe we tot deze prijsstijgingen komen, dan is de kans groot dat het antwoord te maken heeft met een virus en lockdowns en mogelijks de globalisatie in de wereld.
En ja, dat is vandaag de katalysator van iets wat er al lang zat aan te komen.
Wat is het grote gevaar? ‘Hyper Inflation’
Dat alle prijzen zo snel gaan stijgen dat alles zo duur wordt dat iedereen plots merkt dat ze met hun geld niet meer zoveel kunnen kopen … en in dit geval zelfs niets kunnen kopen …
Want momenteel kan je tegen mensen nog wel zeggen:” deze offerte is maar een week geldig en de materialen prijzen zijn dagprijzen”. En tot op een bepaalde hoogte zullen mensen volgen.
Je kan hier en daar misschien wel zeggen: “kleine stijgingen die kan en wil ik wel op mij nemen”.
Maar als het 20-30% is … dan niet meer, want dat is dan je winstmarge!
De vraag is dan; tot hoever zullen mensen gaan voor ze nee zullen zeggen? En wat kan jij gaan doen om ervoor te zorgen dat het zover niet komt?!
En dan hebben we nog niet eens gesproken over de lange levertijden … gelukkig, dan is het voor iedereen zo …
Hoe zijn we hier dan beland?
Het klopt dat door de eerste lockdown in China de productie van goederen tot een halt kwam alsook het verschepen ervan. Want als een schip in een haven kwam, was het niet zeker dat het ook gelost zou worden. En als het gelost werd, was het niet zeker dat het ook weer geladen werd of in het beste geval met lege containers.
Dus startte er een kettingreactie waardoor er tekorten kwamen.
Dan hebben we een schip dat vastloopt in een kanaal dat eveneens de halve wereldeconomie tot een halt dreigt te brengen. (en het schip is nog steeds aan de ketting)
En stap voor stap zie je hoe de wereld aan elkaar hangt en afhankelijk is geworden van 1 systeem.
Mensen waren ook thuis en gingen klussen, vakantie zat er niet direct in, nieuwe keuken, badkamer en tuin. Dus de vraag steeg. Productie en aanvoer lagen op een laag pitje. En omdat de helft in China wordt gemaakt en die houden zelf ook wat meer voorraad bij … Zo komen we in deze huidige situatie.
En die stijgende vraag aan klussen en verbouwen hebben de meeste van ons duidelijk gemerkt. De vraag is dan; hoe ga je ermee om? Hoe manage je al je projecten en hoe kan je de prijs onder controle houden zodat mensen niet afhaken?
De oorzaak van 1 systeem?
De reden dat we hierin zijn beland, is dat de wereld 1 ketting is geworden van productie en handel. Dat heeft voordelen en nadelen. Het nadeel is dat wanneer er 1 schakel in de ketting breekt, dat alles op zijn gat gaat.
Net als wanneer er een autosnelweg 4 u afgesloten is en dat er een assemblagebedrijf stil komt te staan.
Het systeem is … en je raadt het misschien al… Just In Time, delivery.
Het is het idee van Taiichi Ohno en het werd voor het eerst bij Toyota toegepast. Met het idee van we willen sneller aan de wensen van de klant voldoen.
Tot dan werd er bij wijze van spreken een maand lang elke dag dezelfde auto’s met dezelfde uitvoering gebouwd. Als je dus een andere uitvoering wou, moest je maanden wachten.
Door meerdere modellen en uitvoeringen door elkaar te gaan bouwen op bestelling, kon men sneller de auto bij de klant krijgen.
Dat betekende ook dat alles juist op tijd geleverd moest worden om die auto to kunnen bouwen op een lopende band.
En dit principe gebruiken we ook op de wereldeconomie schaal vandaag.
Nu haperen er een paar schakels, en dit is het gevolg …
Wat kan jij eraan doen?
Je gaat zeer weinig kunnen doen aan de stijgende prijzen van de materialen.
Wat kan je dan wel doen?
Het enige wat je echt kan doen is ‘nog’ efficiënter gaan werken, zodat het component werk/loonkost verlaagd kan worden in een project.
Hiermee bedoel ik niet je uurprijs verlagen of minder kwalitatief werk gaan doen.
Wel efficiënter werken en alles wat je doet van A tot Z gaan bekijken.
Je workflow verbeteren, efficiëntere tools gebruiken, dubbel werk vermijden, …
Hoe kunnen wij je hierbij helpen?
Dat je SketchUp gebruikt is al top en de vraag is; kan je SketchUp nog meer gaan inzetten om tijd te besparen?
Uit onze ervaring en wat we zien bij klanten die we al op die manier helpen, kan een aanpassing in workflow je heel wat tijd besparen.
Dit kunnen ze doen door SketchUp nog beter te gaan gebruiken en de workflow te optimaliseren.
En door misschien nog betere tools te gaan gebruiken zoals CabN8, waarmee onze gebruikers 50% tijd kunnen besparen bij het uittekenen, berekenen en produceren van projecten.
Mogelijks is je idee, Peter, je hebt gelijk, maar het is nu al zo druk, ik ga nu niet veranderen.
En dat is natuurlijk een natuurlijke reactie, alleen is de vraag; wanneer is het dan wel het juiste moment? Op die manier nooit! Want er zijn altijd zoveel zaken die je tegenhouden … ik doe het op het moment dat ik tijd heb … het komt nu niet zo goed uit … wat krap bij kas …
Er is altijd een goed excuus om het niet te doen.
In de komende weken zullen we workflow reviews organiseren waarbij we graag kijken naar hoe je vandaag werkt, waar je knelpunten zitten en wat je graag wenst te bereiken.
Op basis daarvan kunnen we kijken naar welke tools je zouden kunnen helpen en hoe jij je workflow kan gaan verbeteren en efficiënter maken.
Nu, wat er ook gebeurt, dit is een oefening die je op een zeer regelmatige basis zou moeten doen wanneer je je business wil laten groeien of wil laten overleven in moeilijke tijden!