Hoe teken je in SketchUp mechanische objecten
Telefoon: +32 477 / 72.98.97 - E-mail: info@see3d.be

Hoe teken je in SketchUp mechanische objecten

Ontdek hoe je het kan aanpakken in deze video!

Dan had ik de vraag nog van Sofie en die vraag gaat over hoe meer complexe, moeilijke dingen tekenen, zoals een hydraulische zuiger eigenlijk …

Wat is daar belangrijk bij?

Dat we gaan werken met groepen en dat deze groepen ‘solid’ zijn zodat we daar bewerkingen kunnen mee maken.

Sofie heeft mij beschreven wat zij wil … dus ik ga de stappen tonen en jullie zullen zodadelijk wel zien wat het resultaat is.

Dus, bovenaan de hydraulische stang zit meestal een oog … om het te kunnen bevestigen op iets anders. Dus ik start met een cirkel die mijn pad is en dan teken ik de cirkel die de donut gaat vormen, die eigenlijk het oog is dat bovenop de stang zit.

Dit vlak heb ik niet nodig. Ik heb alleen de omtrek nodig want dat is mijn pad. Deze ga ik selecteren, dat is het pad … ‘follow me’ klik op het profiel en ik heb hier mijn oog.

Het is blauw en dat is niet zo verstandig … die moet wit zijn aan de buitenkant dus ik doe ‘reverse face’. Op zich is de oog voor de rest klaar dus ‘make group’.

Wat is dan belangrijk?

Dat we bij ‘Entity info’ checken of dit een solid is. Als het geen solid is dan gaan de volgende stappen dus niet lukken.

Hier moet dus een stang komen en dan is het natuurlijk de vraag van hoe krijg ik nu hier iets op getekend?

Hier moet je in 2 stappen werken.

Eerst en vooral ga ik hier (het is net iets te groot) een cirkel tekenen die de stang gaat vormen. Maar ik heb mij laten leiden … want wat ik doe is met het rechter pijltje forceren op de rode as zodat, als ik die cirkel hier teken, dat die uiteindelijk mooi haaks gaat staan op mijn donut.

Wat doe ik nu?

Dit pushpullen en ik doe dat iets langer dan ik het nodig heb … want ik ga hier ook een groep van maken, checken dat het een solid is en dan de lengte die ik net teveel heb getekend, die move ik in de donut zodat ik bij de volgende actie met mijn ‘solid tools’ ervoor zorg dat dit mooi in elkaar zit. De actie die ik gebruik bij solid tools is ‘outer shell’  wat ervoor zorgt dat ik enkel de buitenkant overhoud van de 2 objecten die ik samensmelt. En dan krijg ik dit als resultaat. DIt is nu gewoon 1 solid object. Het is belangrijk om dit te checken als je nog volgende stappen hebt.

Het doel is, als je met solid tools werkt, dat je altijd solids overhoudt want anders zullen de solid tools stoppen met werken.

Ik kan hier nog altijd op pushpullen of andere acties doen die ervoor zullen zorgen dat mijn object in dit geval, lang genoeg is.

Maar hier moet dan een verbreding komen zodat dit in een andere buis kan bewegen die dan aangestuurd wordt door hydraulische druk. Zo krijgen we uiteindelijk bijvoorbeeld zoiets en nu zou je in de verleiding kunnen komen om dit te doen … en dan hier mogelijk een lijn in te tekenen zodat dit dicht is en daarna kun je dit allemaal weghalen maar het nadeel is dat je dan geen solid meer overhoudt …

We gaan dus iets moeten doen wat een beetje onlogisch is of lijkt …

Ik doe uiteindelijk wel deze pushpull maar ik delete dit vlak zodat ik hier terug mijn opening heb en dan delete ik ook deze lijn. Dit zal sluiten en het resultaat is dat dit terug een solid is!

Als je gewoon pushpullt, dan zit dit binnenste vlak hier nog in en daardoor krijg je op het einde geen solid. Ik ga de stappen zometeen nogmaals doen …

Het lijkt een beetje onlogisch maar je zal het toch zo moeten doen om tot een goed resultaat te komen.

Dan kan ik mijn cilinder maken.

Zo, dus dit heb ik niet nodig.

Dit wordt uiteindelijk de cilinder.

Hier hetzelfde verhaal. Hoe ga ik dit dichtmaken?

In dit geval hier kan het wel.

En het rare is, ik ga nu dit pushpullen en deze lijn weghalen. Oeps, ik had ook deze lijn moeten weghalen voordat ik ging pushpullen … Anders zit hier een lijn en divide die dit deel …

Ik ga dit pushpullen, dit vlak weghalen en deze lijn weghalen.

Als alles goed gaat … ik maak daar een groep van … en is het geen solid …

Dus dat is het spel met solids … En waarom is het er geen? Omdat dit vlak, wat de achterkant is … wat ontbreekt?

Dat is dit vlak aan de binnenkant van de cilinder.

Deze lijn ga ik even terug tekenen en dit lijntje weghalen. Dan is het wel gesloten.

Maar ik moet al die stappen doen want anders gaat mijn cilinder, dit bodemdeeltje, nooit gesloten zijn.

Ik heb het me uiteindelijk moeilijker gemaakt dan het is want ik had natuurlijk ook hier kunnen starten met een cirkel … een offset gedaan van de binnenkant en dan de buitenkant pushpullen …

Maar het was gewoon om te tonen dat er nog een andere manier is om zulke dingen te realiseren.

Die zetten we op de rode as … zoiets …

Oké.

Nu is de vraag, hoe krijg ik hier een cirkel getekend die hier een sluiting maakt?

Dat is een goede vraag natuurlijk 🙂

Dat is het voordeel of dat is een van de redenen waarom we alles in groepen en componenten gaan gooien? Dat is omdat ik dingen kan tekenen en dat die niet in elkaar plakken. En daardoor kan ik hier nu wel mooi een cirkel in tekenen door gewoon dit lijntje te zetten.

En nu kan ik door een offset te doen, dit lijntje eerst weghalen, en dan dus een offset te doen, dan kan ik dit naar binnen pushpullen en dan kan ik dit eruit halen.

Ik maak hier een groep van. En dan heb ik hier een perfecte sluiting gemaakt die hier ook volledig los zit.

Wat ik ga tekenen zijn echt alle stukjes die je nodig hebt om dit te maken en iets gedetailleerder te maken misschien. Ik heb het in verhouding eigenlijk iets te klein getekend maar dat ziete er al snel realistischer uit.

Nu hebben we dit.

Wat hebben we nu nog nodig?

Dat zijn de in en uit voor de hydraulische vloeistof.

Hier gaat denk ik de in zitten en daar dan de uit of vice versa.

Wat hebben we nodig?

Opnieuw moet ik zorgen dat ik een cirkel teken die mooi haaks zit op mijn cilinderbuis

Maar opnieuw, die is momenteel te kort maar ik moet er wel voor zorgen dat die perfect haaks daarop staat.

Nu doen we alle stapjes die we tot nu toe hebben gedaan. Smaller is nooit een probleem maar het is van hoe krijg je dat dikker?

Ik doe hier opnieuw een pushpull, dit vlak halen we eruit en dit halen we er ook uit. Ik maak nu hier al een groep van want dan kan ik bij elke tekenstap gaan checken of dit nog een solid is.

Oké, het is nog een solid dus hier kunnen we dan weer verder op tekenen.

Smaller is geen probleem, dat kun je wel gewoon pushpullen.

Wil ik het terug breder? Dan ga ik terug een offset doen. Ik kan hier dezelfde breedte houden. Dan ga ik opnieuw pushpullen, het vlak hieruit halen en dit randje weghalen waardoor het wel terug mooi is als een solid.

We hebben nu dit en het is nog altijd een solid.

1 ding heb ik met opzet dus niet gedaan … en dat is de opening van dit buisje tekenen.

Waarom?

Had ik dat wel gedaan, dan maak ik het mezelf 10 x moeilijker dan het nu is …

Wat ik nu ga doen, is een offset, wat de opening wordt van dit buisje.

En dit dan pushpullen tot beneden waardoor dit een opening wordt.

Meestal hebben die dingen wel dezelfde diameter aan de binnenkant maar aan de buitenkant kan dit schillen door bv. Schroefdraad of een snelkoppeling, …

Wat moeten we nu hebben?

Dit moet hier natuurlijk in maar daarvoor moet eerst dit iets langer worden.

Wat gaan we doen?

We gaan in deze groep gaan en een pushpull doen en nu is het even goochelen met de camera …

Ik had het ook met X-ray kunnen doen maar om het visueler te maken … we gaan toch een X-ray moeten doen.

Ik moet ervoor zorgen dat dit deel uiteindelijk minimaal (wat nu nog niet is) verder komt dan de binnenkant van mijn cilinder.

Dat is een algemene tip als je dingen met solid tools wil doen, heb je een gaatje dat 1 centimeter in een materiaal moet snijden, dan zorg je ervoor dat dit ook maar 1 centimeter is.

Anders gaat het dieper zijn…

Maar hier willen we compleet door deze wand en dan is het ook veel beter om een object te hebben dat ook veel verder gaat dan die wand alleen zodat we zeker zijn dat we er volledig door zitten en omdat dit ook gebogen is, wil ik niet dat er een soort van slechte snede ontstaat en er stukjes overblijven waar ik achteraf alleen maar problemen mee zou hebben … Dat wil ik dus niet!

Dus dat is 1 en zo heb ik er 2 dus is het handig om dit nu te kopiëren.

Voila, en nu?

Wat ook handig is, is dat ik deze 2 nu samenvoeg tot 1 object, wat dan opnieuw een solid zou moeten zijn …

Waarom doe ik dat?

Dat gaat me zodadelijk enkele klikken besparen want solid tools werkt altijd alleen maar tussen 2 objecten.

Anders zou ik alle stappen dubbel moeten doen. En dat gaat nu niet het geval zijn omdat ik deze heb samengesmolten.

Het zou kunnen dat ik deze later apart nodig heb … dat is op zich geen probleem want met ‘explode’ kun je dat ook weer uit elkaar halen.

Wat ga ik dus doen?

Ik zou nu ‘substract’ kunnen doen, dan heb ik wel een gaatje in mijn cilinder maar dan ben ik wel deze pijpjes kwijt. Ik zou ook ‘untrim’ kunnen doen, dan snijden de pijpjes hier inderdaad een gat in maar dan zijn de pijpjes zelf, hier binnenin, niet afgerond want dat is ook niet handig.

Welke functie gaan we gebruiken? ‘Split’ want die houdt alle onderdelen over.

Oké.

Dus stap 1 is eigenlijk checken of ze allemaal nog een solid zijn. Daarmee kun je dan later nog andere stappen met solid tools doen.

Is dit niet zo, dan loop je meestal tegen een muur omdat je niet meer verder kan.

Ik laat nu zien wat er gebeurd is …

Wat zie ik?

Dit stukje was te ver getekend in de cilinder maar ik wil dat die mooi snijdt …dus dat is weg.

Dit kunnen we nu gewoon weghalen.

Dan hebben we hier nog een stukje dat in de cilinder zit maar dat eigenlijk toebehoort tot dit buisje.

Het is wel super belangrijk dat ik ze tegen elkaar zet!

Voila … Wat ga ik doen?

Dit terug aan elkaar lassen, fusen tot 1 object zodat dit terug 1 buisje is en dat de onderkant mooi is afgesneden volgens de curve van de binnenkant van mijn cilinder.

Soms moet je een paar stapjes extra bedenken om een bepaald resultaat te behalen.

Wat moet ik nu nog doen?

Dit eruit halen..

Nu heb ik in mijn cilinders een perfecte opening voor mijn buisjes en mijn buisjes zijn aan de binnenkant ook perfect volgens de curve.

Dit gaan we naar daar brengen zodat wanneer ik nu in mijn cilinder zit, je ook ziet dat dit mijn buisje is, dat dezelfde curve heeft van de binnenkant van mijn cilinder.

Op die manier (op zo’n 10 minuten tijd denk ik) heb ik zulk object getekend, dat toch een beetje technisch is.

Ik ga niet zeggen dat dit correct is maar als je dit volgens de correcte afmetingen en onderdelen gaat uittekenen, je op deze manier een mogelijk perfecte tekening hebt.

Dit kan ik nu ook allemaal uit elkaar halen. En dan kan ik van elk onderdeel een eigen view maken en in Layout ook een plan maken, snedes maken enz.

Dus Sofie, ik hoop hiermee jouw vraag beantwoord te hebben.