SketchUp Pro Case Study: Peter Wells Design
SketchUp Pro Case Study: Peter Wells Design
Peter Wells is een onafhankelijke renovatieontwerper uit Glendale, Winsconsin, die werkt voor Milwaukee en het zuidoostelijke deel van de staat. In samenwerking met bouwers of huiseigenaren creëert Wells prijswinnende oplossingen voor keukens, badkamers, kelders en aanbouwen. Hij behoort tot het plaatselijke NARI chapter en zijn nieuwe bedrijf is al voor het vierde jaar in productie.
In de renovatie-industrie brengt ieder project zijn eigen unieke uitdagingen mee. Oplossingen moeten vaak binnen een zeer kort tijdskader gevonden worden. Voor één project stuurde de Milwaukee Neighborhood Improvement Development Corporation (NIDC) een RFP naar alle aannemers, voor een renovatie van een heel huis op een afgeschermd landgoed ten noorden van de stad.
De deadline was zeer krap: twee en een halve week vanaf het verstrekken van de RFP tot het inleveren van de voorstellen. Mijn tijdskader was zelfs kleiner, aangezien het ons een aantal dagen kostte om de uitvoerbaarheid van het project na te gaan nadat we de bestuurder van het programma hadden ontmoet.
Het gebruik van SketchUp Pro gaf ons een manier om de deadlines te halen en onze ontwerpplannen eenvoudig en in detail te communiceren, zodat we aan de RFP-vereisten konden voldoen.
Toen we besloten voor het project te gaan, werd het gebied op een dinsdag opgemeten. Een ruw model werd gecreëerd en de eerste plannen werden drie dagen later, op vrijdag, besproken met mijn bouwer. De volgende dinsdag was ons voorgestelde model compleet, en de volgende dag was de LayOut documentatie die hieronder staat voltooid – twee dagen voor de deadline!
“As-built” SketchUp model in een LayOut document
We mochten in de eerste fase van het proces ons ontwerp niet persoonlijk presenteren, dus we wilden zoveel mogelijk informatie in de documentatie stoppen. Dankzij de mogelijkheid van LayOut om notities te maken bij te tekeningen, maakten we onze zaak pagina na pagina sterker.
Plattegronden met details over de RFP-vereisten
De plattegrond liet alle beschrijvende tekstvakken zien waarin werd uitgelegd hoe we de RFP-vereisten hadden verwerkt en waar we veranderingen voorstelden om het project te verbeteren of om de constructie te vereenvoudigen.
Het huis zelf was in goede staat maar het interieur was vrij versleten, waarover de RFP ook stelde dat de noordkant van de eerste verdieping en de hele tweede verdieping leeggehaald en opgeknapt moesten worden. Door het 3D Warehouse goed te gebruiken, kon ik het model snel met meubilair inrichten om een menselijke dimensie toe te voegen en een idee te geven van hoe er in het huis geleefd zou kunnen worden.
De buitenaanzichten en dwarsdoorsneden zijn uit hetzelfde model gemaakt, met daarbij nog steeds de aantekeningen over de RFP. De sneden zijn “verbeterd” met gearceerde geometrie gemaakt in LayOut, aangezien de tijd niet toestond om het uitgebreider te modelleren in SketchUp Pro.
Buitenaanzicht en dwarsdoorsneden (noord en zuid)
Uiteindelijk voegde ik enkele perspectiefafbeeldingen toe om het comité te helpen laten begrijpen wat ons voorstel precies inhield. Eén blad laat een bovenaanzicht zien van de eerste en tweede verdieping, met het plafond verwijderd, zodat het hele huis te zien was, en op de laatste bladzijde staat een afbeelding vanaf ooghoogte van een aantal belangrijke ruimten op de eerste verdieping.
Perspectiefaanzichten helpen om een volledig begrip van het voorstel zeker te stellen.
Met de krachtige modelleerfuncties van SketchUp kon ik al deze plattegronden, buitenaanzichten, dwarsdoorsneden en perspectiefblikken instellen met Scenes. Omdat het model aan LayOut gelinkt was, werden de laatste aanpassingen in SketchUp automatisch ook naar het LayOut-document geupdated.
Op deze manier hielpen de functies van SketchUp Pro en LayOut me om een begrijpelijke presentatie te creëren onder een flinke tijdsdruk, die zowel het comité als mijn bouwer onder de indruk bracht.
Zodra onze klanten het in 3D zien, begrijpen ze onmiddellijk het concept. Dit zorgt voor een betere feedback en helpt in het algemeen om sneller een definitief ontwerp rond te krijgen. Mijn favoriete compliment aan het eind van een project is wanneer een cliënt zegt: ‘Het lijkt precies op het model!’
Gepost door Chris Dizon, SketchUp Sales