WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

Ezra Pound schreef ooit: “Alle grote kunst werd geboren uit de metropool”. Maar Ezra’s punt kan discutabel zijn omdat zo nu en dan het omgekeerde waar blijkt te zijn: een metropool kan geboren worden uit grote kunst. Nergens is dit gevoel beter merkbaar dan in het werk en de kunst van Diego Guerra.

sketchup illustraties

Diego is grafisch schrijver en animator en hij gebruikt SketchUp om zijn grafische romans en films een gestileerd perspectief te geven alsook om zijn productie te verhogen en de productietijd sterk te verminderen. We spraken eerder dit jaar met Diego en vroegen hem om ons wat meer over zijn afbeeldingsproces te vertellen.

Hoe lang ben je al actief in het leven van de grafische novellen?

 

Op de een of de andere manier ben ik er een jaar of twintig geleden in terecht gekomen. Ik ben begonnen met illustratie en meer bepaald van stripverhalen maar dit is lange tijd geleden. Ik was reeds 2 jaar architectuur aan het studeren aan de University of Central Venezuela toen ik begonnen ben met het illustreren voor een uitgeverij. Het duurde niet lang of ik was de redacteur van Acme strips en het is toen dat ik de architectuur studies achter me heb gelaten. Ik opende mijn animatiestudio in 2001.

Image_2

Diego’s geanimeerde stedelijke verhaal, Desterrada,vloeit voort uit een geïllustreerd Bogotá. Zijn vertolking van de stad wordt gemaakt op basis van honderden gedetailleerde foto’s, die werden gebruikt om een groot aantal achtergrond en voorgrond scènes samen te stellen. Diego en zijn team modelleerden deze scènes binnen SketchUp. Dit proces om de omgeving te modelleren, stelt hem in staat om verhalen te creëren vanuit talloze interessante en dramatische uithoeken van de stad, zonder dat de auteur elk uniek gezichtspunt van de stad herhaaldelijk fysiek moest illustreren.

Met hoeveel mensen werk je samen om je grafische romans en films te produceren?

Aan de grafische novellen werk ik helemaal alleen. Het is veel werk en het kost veel tijd maar je hebt totale vrijheid van meningsuiting. Animatie is een heel ander verhaal. Voor de film Desterrada was ik de regisseur maar ik werkte samen met een team van zestien animators. Voor de 3D-modellering had ik een genie die bij mij werkte, de grote Edwin Diaz. Wat de animatie betreft denk ik dat een team van 16 tot 20 mensen ideaal zou zijn maar je moet een hoop geld verdienen om die mensen te kunnen betalen.

[pullquote align=”normal”]”Toen de film klaar was, vroeg ik hem of hij met de hand gemaakte tekeningen miste. Hij antwoordde:” Het gebruik van SketchUp is precies hetzelfde als tekenen. ” [/pullquote]

 

Waarom heb je gekozen om  SketchUp te gebruiken voor je creatieve proces en welke voordelen heeft dit je opgeleverd?

Het maken van een animatiefilm vereist meer dan duizend achtergronden, gebouwen, straten, interieurs – allemaal vanuit een heleboel hoeken – dus het is erg praktisch als je het 3D-model samen met de hele omgeving kan gebruiken voor je scene. Eigenlijk is het net als een echte filmstudio maar dan op de computer!

sketchup stripverhaal

Kun je mij vertellen welke specifieke SketchUp tools en technieken je gebruikt tijdens je proces?

Bij het maken van de film Desterrada, maakten we veel gebruik van de Match Photo techniek, vooral in het begin. Toen we meer ervaring kregen, realiseerden we ons dat we meer plezier beleefden aan net modelleren van de foto’s. We maken ook veel gebruik van stijlen. Stijlen zijn echt geweldig! En ik voeg ook mijn eigen stijlen toe.

Image_4

Heb je ook gebruik gemaakt van specifieke SketchUp uitbreidingen om je te helpen tijdens de ontwikkeling?

Op dit moment ben ik aangenaam verrast over de Eneroth Townhouse System Beta extensie. Ik ben enkele grote steden aan het modelleren voor een cliënt (Londen, New York, Parijs, Barcelona) en deze plug-in is geweldig voor het maken van aansluitende gebouwen.

Denk je dat 3D modelling software, zoals SketchUp, invloed kunnen hebben op de verhalen die je vertelt?

Ja. Wanneer je de modellen hebt, doe je inspiratie op voor het veranderen van een aantal scènes uit het script en het storyboard. Bijvoorbeeld, tijdens de productie realiseerde ik me iets ‘Hey, ik heb hier dit venster; misschien kunnen we de scène veranderen en het venster gebruiken ‘. We hadden in het begin een zeer basic storyboard maar van zodra we de modellen hadden, veranderden we veel [het storyboard].

Image_5

Wat voor soort verhalen wil je vertellen door middel van je kunst?

Dat is eenvoudig. Elk verhaal is de moeite waard om te vertellen maar het moet inhoud hebben. Mijn film Desterrada gaat over een gewapende conflict in mijn land [Colombia], en nu ben ik bezig met een grafische novel in een apocalyptische omgeving (ja, gemodelleerd in SketchUp).

Storytelling is de meest krachtige manier om een getuigenis vanuit de tijd waarin je leeft te maken. Het is ook een geweldig medium voor entertainment. Verder is het een traditie die eeuwen geleden begon, met bedtijd verhalen en folklore legendes. Nu kun je het terugvinden in stripverhalen, literatuur, films en een aantal grote tv-series.

Wat is je volgend project?

Ik werk aan een grafische roman, The Night Before The End.

Hoe lang duurde het voordat je op je gemak was met het werken met SketchUp en heb je nog advies voor andere geïnspireerde kunstenaars die SketchUp willen gaan gebruiken zoals jij dit deed?

Ik ben geen 3D-expert maar ik vond SketchUp zeer makkelijk om te gebruiken. Er zijn een heleboel tutorials en plug-ins die gemakkelijk te vinden zijn. Mijn vriend Edwin Diaz, een zeer begaafd illustrator, die bijna alle architectuur van de film gemodelleerd heeft (ik werkte meer in het interieur); hij wist niets over 3D toen we begonnen. Ik zei tegen hem: “Als je deze software snel kan aanleren, zullen we een hoop werk van de film kunnen afwerken”. Hij heeft SketchUp in ongeveer een dag of twee aangeleerd en in de eerste week hadden we de eerste gebouwen! Toen de film klaar was, vroeg ik hem of hij de handgemaakte tekeningen miste. Hij antwoordde: “Het gebruik van SketchUp is precies hetzelfde als een tekenen.”

sketchup stripverhaal

 

Diego heeft veel tijd, moeite en passie gestoken in zijn werk. Wij respecteren dat soort toewijding en we zijn blij om een kleine rol in de hedendaagse mythologieën van Diego te kunnen spelen.