Dinsdag 1/7 organiseerden we onze eerste online SketchUp “vraag en antwoord sessie”. Hier kreeg ik de vraag van Xavier ”Hoe Maak Je Een Fotorealistische Render Met SketchUp?”. Dat is een zeer goede vraag en met zulke vragen zijn wij natuurlijk blij!
[jwplayer mediaid=”2498″]
Naast het maken van je ontwerp in 3D is het meestal de bedoeling om het daarna ook beter voor te gaan stellen dmv een render. Dit worden ook wel eens 3D beelden of virtuele foto’s genoemd. Om dit te kunnen, heb je eerst een 3D model nodig. Hiervoor heb je SketchUp, een van de beste 3D modeling softwares dat je toelaat om zeer snel en eenvoudig je ideeën van 2D naar 3D om te zetten.
Daarnaast heb je een render oplossing nodig en er zijn er heel wat beschikbaar. Maar voor SketchUp zijn de meest gebruikte SU-Podium, Artlantis, Vray en Lumion. Elk van deze pakketen heeft zijn voor en nadelen en ieder pakket heeft dan ook zijn eigen doel en doelpubliek.
Renderen op zich, met welk pakket dan ook, moet je zien als een andere sporttak en hiervoor heb je ook weer nieuwe kennis en kunde nodig. Een render pakket aanleren zoals Su-Podium of Artlantis kan op een halve dag… Maar dat wil niet zeggen dat je dan als resultaat een Waauww plaatje zal hebben. Je mag je ook niet laden verleiden door de zeer fotorealistische 3D beelden, 99% van die beelden zijn bewerkt met Photoshop! Dus staar je niet blind op het feit dat je renders er zonder verdere bewerking niet zo “wauw” uitzien.
Dus hoe kom je nu tot een mooie 3D render? Wel eerst en vooral start natuurlijk alles bij een goed 3D model. Zowel in SketchUp als in andere pakketten ga je daar een paar regels moeten respecteren. Nu, je kan het meest perfecte en gedetailleerde model gemaakt hebben, als je hier ‘slechte’ textures gaat gebruiken, zal je render er ook slecht uitzien. Je kan een minder goed model er nog wel goed doen uitzien als je dat gaat bewerken met zeer mooie texturen en materialen. Daarnaast zijn er nog andere factoren die gaan bepalen hoe je een mooie render krijgt. Het kiezen van een camera standpunt is eveneens belangrijk. Dus wat kennis van fotografie is zeker een pluspunt!
Maar belichting van je model is ook iets waar je render mee staat of valt. In elke render oplossing heb je een virtuele lucht en zon die je model zullenl belichten. Maar vooral bij interieurbeelden zal je extra virtueel licht moeten toevoegen om een mooi resultaat te krijgen. Maar met belichting krijg je natuurlijk ook schaduwwerking… Goede instellingen gaan ook weer het verschil maken tussen goed of… minder goed. Problemen met schaduw zijn een van die dingen die meestal in photoshop worden opgelost…
Elke materiaal dat je gebruikt heeft ook zijn eigenschappen, zoals ruwheid en reflectie. Het is vooral reflectie dat bij het levensecht maken van een beeld een grote rol speelt. Stel, je hebt een vloer, in het echt zou die geen reflectie hebben… Maar als je dit in je render gaat doen… zal je zien… dat geeft een raar effect. Dus gaan we toch wat reflectie creëren om het wat levendiger te maken.
Dus even samenvatten, renderen is nog een vak apart naast 3d modelleren. Bij het renderen zeggen we ook dikwijls, fake it untill you make it … Dus je zal soms dingen moeten overdrijven om een goed resultaat te krijgen. En niet vergeten dat photoshop er ook wel eens aan te pas komt…
Heb je nog vragen, dan mag je die steeds stellen in het commentaarvenster onderaan. Wil je wel een render maken van je model maar je ziet het zelf nog niet goed zitten, dan kunnen wij je ook helpen.
Op basis van aangeleverde 3D modellen kunnen wij voor jou renders gaan maken! Render jij je modellen al, of wil je het graag gaan doen?
Plaats je antwoord onderaan in het commentaarvenster.