Podium Renderd mijn model niet zoals het moet wat is er mis?
In onze vraag en antwoord sessie van 18/11 kreeg ik een vraag van Stijn nl.dat de vloer in zijn render er niet uitziet zoals in SketchUp. Om meer precies te zijn, de richting van zijn parket loopt in de render schuin tov de richting die hij in SketchUp had aangegeven.
Het antwoord op de vraag en de oplossing vind je in deze video.
[jwplayer mediaid=”2853″]
Nu, de oorzaak van dit probleem is niet dat Podium iets fouts doet, maar de gebruiker van SketchUp. Dat is een van de fundamentele werkingeigenschappen van SketchUp. En het klinkt misschien stout van mij, maar ik zie heel veel SketchUp gebruikers die niet over de juiste basiskennis beschikken over hoe je correct met SketchUp moet gaan werken.
Ik weet dat SketchUp makkelijk is in gebruik, maar dit wil niet zeggen dat je niet over een beetje basiskennis moet beschikken over hoe bepaalde dingen werken. Dus wil je beter leren begrijpen hoe SketchUp werkt, volg dan een van onze Gratis Trainingen, alle info vind je hier.
Dus wat is nu het probleem waar Stijn mee geconfronteerd werd? Laat dit nu net het probleem zijn waar de meeste problemen met renders mee te maken hebben… Het heeft te maken met de richting van vlakjes in SketchUp en hoe SketchUp ermee omgaat.
Een vlak in 3D bestaat maar aan 1 kant, klinkt raar in onze fysieke wereld, maar in 3D algemeen is dat niet zo. Maar om 3D makkelijker te maken in SketchUp zie je in SketchUp dan ook de 2 zijden van een vlak.
Je zal al wel gemerkt hebben dat als je een vlak tekent, dit wit of blauwgrijs zal zijn als je het tekent. En waar je dan moet voor zorgen, is dat alle vlakken aan de buitenzijnde van je objecten/volumes wit zijn. Als dat niet zo is ga je in renderprogramma’s rare dingen zien gebeuren…
Zoals materialen die je niet ziet in een render, dat de mapping van het materiaal niet klopt in de render (richting van het materiaal). Ook een soort van zwarte rookwolk op vlakken kan een indicatie zijn dat vlakken verkeerd liggen.
Hoe kan je dit dan oplossen? Eerst en vooral moet je op de juiste manier je objecten zien op te bouwen. Maar als je toch nog blauwgrijze vlakken hebt dan kan je die gaan omdraaien. Dat kan door het vlak te selecteren en dan een rechtermuisklik te doen op dat vlak en dan Reverse Face command te gebruiken.
Dan wordt het vlak omgedraaid maar denk eraan dat ook het materiaal meegedraaid is, dus moet je dat ook weer toepassen op dat vlak.
Nu, hoe kan je zien dat een vlak verkeerd zit nadat je materialen hebt toegepast? Hiervoor hebben we toolbar ‘Styles’ en hierop zit een knopje ‘Momochrome’ en hiermee worden alle materialen, texturen en kleuren weggehaald en zie je dat een vlak wit of grijsblauw is. Draai dan het vlak om maar vergeet dan niet terug naar ‘Shaded With Texture’ te switchen voor je het materiaal weer gaat toepassen, anders kleur je in met wit of grijsblauw.
Dus heb je een probleem met renders, zij het met Podium, Lumion, Arlantris, Vray…. dan is de eerste actie nakijken of de vlakjes juist liggen!
Wil jij ook beter een efficiënter gaan werken met SketchUp, schrijf je dan in op een van onze gratis trainingen HIER
Dat was de laatste tip voor 2014. Bekijk hier onze beste wensen en voornemens voor 2015!!<<
Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren van onze nuttige tips!. Gebruik de knoppen hieronder, bedankt!