WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

Steelcase begon in 1912 als het metaal Office Furniture bedrijf in Grand Rapids, Michigan. Het bedrijf ontving zijn eerste patent in 1914 voor een stalen prullenbak – een belangrijke vernieuwing op het moment dat papiermanden van stro een van de grootste factoren waren voor het brandgevaar in kantoren. Vandaag, heeft Steelcase ongeveer 13.000 werknemers en meer dan 600 dealerlocaties over de hele wereld. Het biedt oplossingen voor de drie belangrijkste elementen met betrekking tot de kantooromgeving: interieurarchitectuur, meubels en technologie.

Steelcase image 1

Uitdaging

Net zoals andere ontwerpgerichte bedrijven, heeft Steelcase lang vertrouwd op krachtige, dure softwaretoepassingen zoals Pro Engineer, Micro Station en AutoCAD als modellingproducten. Deze toepassingen gebruiken een aanzienlijke rekenkracht om te renderen. Ze zijn bruikbaar voor zeer gedetailleerde modellen maar niet ideaal voor het maken en wijzigen van minder gepolijste designconcepten. Steelcase wilde een meer gestroomlijnde ontwerpoplossing, die zou het gemakkelijker moeten maken om concepten uit te werken.

Steelcase image 2

Oplossing

In 2004 begon Steelcase met SketchUp te werken. SketchUp maakte het eenvoudig om basismodellen met desktopcomputers te renderen. Plotseling konden de Steelcase ontwerpers modellen van voorlopige ontwerpconcepten maken en dit veel vroeger in het ontwerpproces en dit zonder de kracht van een supercomputer. Volgens Karl Mead, hoofddesigner,is Steelcase een bedrijf geworden dat zich richt op het ontwikkelen van werkplek-ontwerpoplossingen voor bedrijven uit de gezondheidszorg. ‘SketchUp laat ons zien hoe producten eruit gaan zien, via een model en dit met behulp van onze bestaande Macs en Windows machines’.

Steelcase image 3

Resultaten

Vandaag gebruiken de ontwerpers van Steelcase SketchUp om modellen te ontwikkelen en ontwerpideeën te delen en dit tijdens alle fases van het product ontwikkelingsproces: van R&D voor de merkgerichtheid en het prototyping van productideeën tot aan de ontwikkeling van de specificaties van het eindproduct. Volgens Mead kunnen “We reeds beginnen met het oplossen van problemen heel vroeg in het productontwikkelingsproces om zo veel sneller tot betere oplossingen te komen.” En omdat SketchUp eenvoudig genoeg is zodat ook niet-ingenieurs het kunnen gebruiken, maakt het het eenvoudiger voor ons om ontwerpers aan te werven en ook kunnen we nu de feedback van klanten integreren wat weer zeer handig is voor de verkoop en marketing mensen. Volgens Robin Bowles, hoofddesigner werkplaatsmeubelen: “mensen met weinig technische opleiding kunnen nu ook SketchUp downloaden, de producten bekijken en valideren voordat ze geproduceerd worden.”

Steelcase image 4

SketchUp is ook centraal komen te staan op de afdeling “verkoop en marketing” bij Steelcase. Verkopers krijgen toegang tot een uitgebreide bibliotheek van beelden van de producten van het bedrijf zodat ze aan klanten de functies van het specifieke product of het maken van aangepaste modellen van complexe oplossingen kunnen laten zien in slechts enkele seconden. De marketing van het bedrijf maakt gebruik van een beeldbank om marketingmateriaal te maken. “Steelcase onderhoudt 36 catalogi met 45.000 afbeeldingen. In het verleden werden deze beelden opgesteld door een reclamebureau tegen € 100,00 per uur. Vandaag worden de nieuwe tekeningen voor de catalogussen gemaakt met behulp van de industriële ontwerp-Sketchupbestanden”, zegt Michael Kanoza, Consulting Graphics analist. “Het feit dat de tekeningen voor de catalogi zo vroeg in het proces gemaakt kunnen worden zorgt voor een aanzienlijke kostenreductie.” Ook dankzij SketchUp verzorgt het bedrijf vandaag de opleiding van dealers waardoor de pre-selling van nieuwe producten drie maanden eerder kan dan voorheen!

Dankzij SketchUp en zijn 3D modellen, ontwikkelt en verkoopt Steelcase nieuwe producten sneller en op meer kosteneffectieve wijze dan ooit. Het is dan ook logisch dat Mead zegt, is “SketchUp is een kritieke factor voor ons succes.”