WhatsApp Text / Tel +32 14 39 55 40 info@see3d.be

In deze video laat ik jullie zien wanneer je nu best scale gebruikt en wanneer je best move gebruikt als je de grootte van een object wilt aanpassen.

[jwplayer mediaid=”1797″]

Wanneer je een object in de 3 assen wil vergroten of verkleinen dan gebruik je best gewoon de scale tool.

Het gebruik van scale heeft in de meeste gevallen 1 nadeel en dat is dat alles mee vergroot of verkleint als je iets scaled. Heb je bijvoorbeeld een raam en je gaat dit groter of kleiner maken, dan zie je dat de onderdelen van het raam, zoals de stijlen ook mee zullen veranderen, en dat wil je niet. Een stijl blijft normaal meestal even breed, onafhankelijk van de grootte van het raam.

objecten aanpassen met scale of move

Hoe kan je dit oplossen? Dit kan door de move tool te gaan gebruiken. Hier moet je eerst goed kijken of je dit object wil vergroten/verkleinen, welk onderdeel je kunt gaan verplaatsen om het gewenste resultaat te krijgen. Dan ga je deze onderdelen selecteren en daarna selecteer je de move tool. Dan moet je een goed referentiepunt nemen voor de move en dan voer je de move uit. Hier is het belangrijk dat je mooi in een as beweegt (verplaatsing in 1 richting/as). Soms kan het ook nodig zijn dat je dit herhaalt, voor de verschillende onderdelen, om het gewenste effect te verkrijgen.

Werk je veel met standaardonderdelen, maar die toch in grootte kunnen variëren, dan kan het handig zijn om na te kijken of Dynamische componenten niets voor jou zijn. Met dynamische componenten (dynamic components) kan je zulk gedrag gaan automatiseren en kan je ook parameters gaan gebruiken zodat je heel veel tijd en werk kan besparen. Deze componenten moeten wel gemaakt worden, maar als het onderdelen zijn die je veel gebruikt, kan het zeker het overwegen waard zijn.

Heb jij ook nuttige vragen… , post ze dan hier! Op regelmatige basis zullen we video’s maken gebaseerd op interessante vragen over hoe een tool te gebruiken of een probleem op te lossen.

Stel je vraag hier>>